به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۴۰۲

اتحادیه اروپا هفت فرد ایرانی دیگر را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد

 

شورای اروپا روز دوشنبه ۲۶ ژوئن اعلام کرد که هفت فرد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر در جریان خیزش سراسری در ایران به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه می کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۶ ژوئن خبر داد که شورای اروپا با انتشار فهرست افراد جدید تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، اعلام کرد که آنان مسئول محاکمه یا اقدامات علیه معترضان در جریان خیزش سراسری پس از مرگ مهسا امینی در ایران بوده‌اند.

بر اساس بیانیه شورای اروپا، افراد تحریم شده در نهمین بسته تحریمی اتحادیه علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی در ارتباط با نقض حقوق بشر از این قرار است:

محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان، و علی زارع نوری، جانشین رئیس دادگاه کیفری استان اصفهان برای نقش‌شان در محاکمه سه معترض پرونده «خانه اصفهان» که در نهایت اعدام شدند.

عباس حسینی، فرماندار و رئیس شورای تامین آمل به دلیل مسئولیت وی در کشته شدن دست‌کم دو جوان معترض در استان مازندران.

رشید کبودوندی، فرمانده سپاه پاسداران کرج در استان البرز، برای «بازداشت و قتل محمدرضا قربانی و بازداشت و تجاوز به آرمیتا عباسی».

مجتبی فدا، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان بابت کشته شدن معترضان از جمله مهسا موگویی معترض ۱۸ ساله.

نادر صفوی میرمحله، فرماندار و رئیس شورای تامین رضوان شهر در استان گیلان و خلیل صفوی فرمانده انتظامی این شهر به دلیل دستور شلیک به معترضان.

این تحریم‌ها مسدودسازی دارایی، ممنوعیت مسافرت به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین منع سرمایه‌گذاری در این نهادها یا تأمین بودجه برای این افراد را شامل می‌شود.

واکنش ایران به تحریم‌های جدید

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اعلام تحریم‌های جدید علیه مقامات ایران، اقدام بروکسل را حرکت در «یک مسیر باطل» و «غیرسازنده» توصیف کرد.

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: «از یک طرف درخواست برای گفت‌وگو مطرح می‌شود و از یک طرف دیگر بر استفاده از یک ابزار غیر سازنده اصرار ورزیده می‌شود. این دو با یکدیگر متناقض و دوگانه هستند. روند اتخاذ شده باطل و بدون نتیجه است».

این دیپلمات ایرانی افزود: «اتحادیه اروپا باید رفتار خود را در این زمینه اصلاح کند و از گذاشتن پای خود جای پای آمریکا خودداری کند».

رادیو فرانسه