به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۶، ۱۴۰۲

سه دانشمند چین کرونا را در جهان پخش کردند

  

رادیو فردا: تازه‌ترین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سه دانشمند مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین «بیماران صفر» همه‌گیری ویروس کشنده کرونا بوده‌اند که بیش از سه سال جهان را درگیر خود کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ۲۵ خرداد رسانه‌های بریتانیایی، سه پژوهشگر چینی یادشده در حال انجام «آزمایش‌های خطرناک» ‌بر روی ویروس‌های مشابه «سارس» بودند که به‌دلیل اشتباه عملکردشان در این مطالعات، در پاییز ۲۰۱۹ بیمار شدند و با انتقال ویروس کرونا به دیگران، این بیماری را در سراسر جهان پراکنده کردند.

این سه محقق بن هو، پینگ یو و یان ژو معرفی شده‌اند. بن هو و پینگ یو پیش از ابتلا به ویروس کرونا، مقاله‌ای را در مورد منشأ ژنتیکی این ویروس از شاخه سارس در میان خفاش‌های چین منتشر کرده بودند.

به گزارش روزنامه میرور، گزارش جدید حاصل تحقیقات مایکل شلنبرگر و مت تایبی، دو روزنامه‌نگار، است که در خبرنامه سوبستاک منتشر شده است.

براساس این گزارش، محققین چینی در راستای اهداف ارتش این کشور برای دستیابی به ترکیبی بسیار کشنده از ویروس‌ها کار می‌کردند.

محققان آمریکایی که عملکرد چین را در این زمینه بررسی کردند، بر این باور هستند که همکاری دانشمندان چینی در این مؤسسه غیرنظامی با ارتش کشورشان، برای تولید نوعی ویروس جهش‌یافته در چارچوب برنامه‌های نظامی سلاح بیولوژیک این کشور بوده است.

روزنامه «ساندی‌تایمز» با استناد به مجموعه شواهدی که به آن دسترسی پیدا کرده است، نوشت که دلیل تلاش مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان برای سرپوش گذاشتن بر دخالت محققان آن در همه‌گیری کرونا، به‌ خاطر همکاری آن با ارتش چین بوده است.

هم‌زمان با انتشار این گزارش‌، یک دانشمند ارشد آمریکایی گفت ادعای وجود ویروس در بازار ووهان به عنوان نخستین مورد، ترفندی برای رد گم کردن همکاری موسسه ووهان با ارتش چین بوده است.

دکتر رابرت ردفیلد، ویروس‌شناس ارشد و مدیر پیشین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و رئیس قبلی آژانس مواد سمی وثبت بیماری‌ها، به شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گفت: «شواهد قوی» در زمینه نقش چین در اختیار تشکیلات اطلاعاتی قرار گرفته که هفته آینده منتشر خواهد شد.

او ارزیابی کرد که این شواهد براساس واقعیات میدانی تحقیق‌شده، پاسخ درست به منشأ کووید-۱۹ بوده و «ثابت می‌کند» که فعالیت هدفمند چین در مؤسسه ووهان دنیا را با این همه‌گیری روبرو کرد.

بستری شدن سه دانشمند چینی پیش از شیوع کرونا

براساس بررسی‌های بازرسان آمریکایی، سه دانشمند این موسسه چینی هفته‌ها پیش از آن‌که ویروس کرونا در جهان شایع شود، با علائم این بیماری در بیمارستان بستری شده بودند.

بسیاری از کارشناسان بیماری‌های واگیر و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، از آغاز شیوع ویروس کرونا، به دانشمندان مؤسسه ووهان و تحقیقات آن‌‌ها بر روی ویروس‌های کرونای خفاش‌ مشکوک بودند.

دونالد ترامپ که کووید-۱۹ در دوران ریاست‌جمهوری او همه‌گیر شد، کرونا را «ویروس چینی» ‌نامید.

پکن بارها گزارش‌ها و ارزیابی‌های آمریکا و برخی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در خصوص نقش چین در سرپوش‌گذاشتن بر حقایق نشت ویروس، و اصولا ارتباط خود ویروس با همه‌گیری در جهان را تکذیب می‌کرد و انتشار این نوع گزارش‌ها را ناشی از غرض‌ورزی‌های غرب علیه پکن قلمداد می‌کرد.

این کشور همواره مدعی بود که منشاء ویروس کرونا احتمالا یک بازار محلی بوده است.

اما یک دانشمند چینی که پیشتر با نهادهای دولتی چین همکاری داشت، ماه گذشته گفت که نظریه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان را نباید رد کرد.

این دانشمند چینی به نام جورج گائو، که به اسناد محرمانه کشورش دسترسی داشت و پیشتر رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر در چین بود، افزوده بود که «دانشمندان باید به هر چیزی مشکوک شوند».

دولت چین به اظهارات پروفسور گائو واکنش تندی نشان داد.

برخی فیلم‌های تهیه و منتشرشده در باره مؤسسه ووهان قبل از همه‌گیری کرونا نشان می‌داد که محققان آن بدون تجهیزات محفاظتی در آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند.

گزارش جدید در شرایطی رسانه‌ای شده که آمریکا قرار است با استناد به مطالب و پیگیری‌های محرمانه خود، هفته آینده گزارشی جامع در این زمینه منتشر کند. دولت جو بایدن لایحه انتشار گزارش شفاف و افشای اسامی دخیل در انتشار ویروس کرونا را تصویب کرده است.

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، به احتمال زیاد در گزارش دولت آمریکا به اسامی سه دانشمند مؤسسه ووهان اشاره خواهد شد.

جان باختن دستکم هفت میلیون نفر در جهان

در طول سه سالی که دنیا درگیر کرونا بود، دستکم هفت میلیون نفر در جهان جان خود را از دست دادند و بیش از ۶۰۰ میلیون تن نیز به این ویروس مبتلا شدند. برخی از بیمارانی که جان بدر بردند، همچنان درگیر عوارض ناشی از این بیماری هستند.

سازمان بهداشت جهانی ۱۵ اردیبهشت امسال رسما اعلام کرد که کووید-۱۹ دیگر وضعیت «اضطراری بهداشتی جهانی» نیست.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت شمار قربانیان کرونا ممکن است سه برابر داده‌های رسمی باشد.

ویروس کرونا در ایران نیز تلفات سنگینی برجای گذاشت. مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که شمار قربانیان در کشور حدود ۱۴۶ هزار تن بوده است. بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد درستی داده‌های اعلام شده از سوی حکومت ابراز تردید کرده‌اند.

ویروس کرونا در ایران همچنان روزانه قربانی می‌گیرد.

ایران یکی از کشورهایی بود که واکسیناسیون مقابله با کرونا در آن، در نتیجه مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های آمریکایی ساخته شده برای این ویروس، دیرتر از سایر نقاط جهان آغاز شد و درصد کسانی که سه دور واکسن را تزریق کردند، نیز پایین بود.