به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۸، ۱۴۰۲

رئیس سازمان زندان‌های ایران: اکبر طبری با دستور مرجع قضایی آزاد شده است

 

اکبری طبری سه سال از سی سال خود را در زندان ماند

رئیس سازمان زندان‌های ایران از آزادی اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین قوه قضائیه ایران پس از سه سال حبس خبر داده در حالی که او پیش از این در دادگاه به بیش از سی سال زندان محکوم شده بود. آقای طبری به جرم رشوه‌خواری به ۳۱ سال حبس محکوم شده بود اما حالا قوه قضائیه ایران می‌گوید او با وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی آزاد شده و منتظر نتیجۀ درخواستش برای اعادۀ دادرسی است.


غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران گفته است که آزادی آقای طبری بر اساس تصمیم مرجع قضایی بوده که می تواند غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران باشد.


آقای محمدی در یک برنامه تلویزیونی با رد مرخصی طولانی مدت معاون پیشین قوه قضائیه گفت: « آزادی آقای طبری به دلیل تصمیم مرجع قضایی در چارچوب موازین قانون صورت گرفته است.»


رئیس سازمان زندان‌های ایران درباره چرایی آزادی آقای طبری به ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد که در آن آمده «به‌صورت موقت اجرای حکم زندانی متوقف و از زندان آزاد می‌شود و مجددا به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود.»


این برای اولین بار است که خبر آزادی آقای طبری رسما اعلام می‌شود اگرچه پیش از این روزنامه اعتماد، خبر از آزادی او داده بود.


غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی پیشین قوه قضائیه درباره حکم اکبری طبری گفته بود: «محکومیت وی در ارتباط با لیدری و سردستگی باند ارتشاء به ۳۱ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد فهرست بلندبالای تحصیل شده از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شده است».


اکبر طبری در این پرونده همچنین به «انفصال دائم از خدمات دولتی»، «ضبط اموال ناشی» از دریافت رشوه و پرداخت جزای نقدی ۱۲۰ میلیارد تومانی محکوم شده بود.


معاون پیشین قوه قضائیه در بخشی از دفاعیاتش در ارتباط با پرونده ساخت یک ویلا در منطقه لواسان در شمال شرق تهران گفته بود «افراد دیگری که در این ماجرا متهم به دادن رشوه به او هستند در صورت درخواست او حاضر بودند کل لواسان را به نامش کنند.»


آقای طبری پیش از دستگیری برای دو دهه در سمت‌های عالی قوه قضائیه فعالیت کرده بود و در آن سال‌ها معاونت اجرایی حوزه ریاست و مدیرکلی امور مالی قوه قضائیه را بر عهده داشت.


اکبر اتباعی طبری کیست؟

در ۲۰ سال گذشته که قوه قضائیه بارها از سوی منتقدانش با اتهام فساد مواجه بوده، اکبر طبری، معاونت اجرایی ریاست و مدیرکلی امور مالی این نهاد را بر عهده داشته است.


نام اکبر طبری در فاصله چهارماه پس از برکناری‌اش در سال ۱۳۹۷ بارها تکرار شد تا آنکه اطلاعات سپاه او را ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ بازداشت کرد.


از اکبر طبری با وجود آنکه سمت‌های بالایی در قو‌ه قضائیه داشته، کمتر عکس و گزارشی در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده بود.


او که بیشتر دوران فعالیتش را در قوه قضائیه گذرانده، تخصصی در امور حقوقی ندارد و تحصیلاتش در مهندسی است.


وبسایت معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه ، نشان می‌دهد بسیاری از پروژه‌های تفریحی و اقتصادی و ساخت و ساز تحت نظارت او قرار داشته است.


مجتمع اقامتی رفاهی شاهچراغ شیراز، مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی قوه قضائیه، مجموعه آبی و استخرهای شیراز، مشهد و سرعین و همچنین مجتمع فرهنگی رفاهی بــزرگ میلاد مشهد از جمله پروژه‌هایی بود که او مسئولیت ساخت و راه‌اندازی آن را بر عهده داشت.


محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس در واکنش به بازداشت دستیار صادق لاریجانی در زمان ریاست بر قوه قضائیه، خواستار رسیدگی به "تصرفات مشارالیه در وجوه امانی مردم" شده بود.


گزارش‌هایی نیز حاکی از این بود که او در دهه هشتاد در صنعت خودروسازی و شرکت ایران‌خودرو فعالیت داشته است.


با این حال برکناری اکبر طبری، به بحث‌ها و حاشیه‌ها درباره او پایان نداد و علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با مصطفی تاج‌زاده فاش کرد که اکبر طبری همان فردی است که او را قبل‌تر «بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه دانسته بود و تأکید کرده بود که «عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود».


آقای طبری در نامه‌ای که از زندان اوین به روزنامه شرق چاپ تهران فرستاده گفته بود «درحالیکه در شهرستان آمل ناهار مهمان منزل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و منصوب مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی بودم، در منزل ایشان توسط گروه پنجاه ‌نفره - که موجب درگیری با نیروهای حفاظتی حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی قرار گرفت بازداشت شدم».


با اینکه در دوران ریاست صادق لاریجانی هم بارها اخباری مبنی بر پرونده های فساد او مطرح شده بود، اما صادق لاریجانی با قاطعیت تمام از معاون خود دفاع کرده بود.


خبر آزادی اکبر طبری در حالی منتشر می شود که مقامات حکومتی ایران بارها افرادی را که پیش از این مسئولیتهایی در جمهوری اسلامی داشته یا یکی از بستگان افراد شناخته شده در جمهوری اسلامی‌اند را یا از زندان آزاد کردند یا به مرخصی فرستادند.


از تازه ترین نمونه‌ها که رئیس سازمان زندان‌ها آزادی آنها را تایید کرد محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران است. پیش از این روزنامه جام‌جم نوشته بود که آقای نجفی «پس از نزدیک به ۴ سال» مورد عفو رهبر ایران قرار گرفته و از زندان آزاد شده است.


محمدعلی نجفی در هفتم خرداد ۹۸ همسر دوم خود، میترا استاد را با شلیک گلوله در خانه‌شان در محله سعادت آباد تهران به قتل رساند.


دادگاه با جود رضایت اولیای دم خانم استاد، او را به لحاظ جنبه عمومی جرم به شش سال و نیم حبس محکوم کرد. علاوه بر آن، شهردار پیشین بابت نگهداری سلاح نیز به دو سال حبس از سوی دادگاه انقلاب محکوم شده بود.


دیگری هم مهدی هاشمی پسر اکبر رفسنجانی بود. به گفته رسانه‌ها او معمولا از چهارشنبه تا شنبه هر هفته خارج از زندان بود و پیش از آتش سوزی سال گذشته زندان اوین هم به او گفته شده بود که فعلا به زندان برنگردد.


این در حالی است که فعالان سیاسی مانند سعید ماسوری؛ زینب جلال زاده و مریم اکبری منفرد بیش از ۲۲، ۱۶ و ۱۳ سال در زندان‌های ایران، بدون حتی یک روز مرخصی بوده‌اند.


همچنین دو زندانی سیاسی کرد، محمد نظری و عثمان مصطفی‌پو پس از بیش از ۲۵ و ۲۸ سال ، و محمدعلی (پیروز) منصوری بعد از ۱۵ سال حبس در حالی آزاد شدند که این سه نفر در تمام مدت حبس خود هرگز نتوانستند از امکان مرخصی زندانیان استفاده کنند.

بی بی سی  فارسی