به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۲

سه فعال محیط زیست در کامیاران بازداشت شدند

بازداشت های بی وقفه در کردستان

 بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد محسن دادگر، سعید دادگر و یاسر صابری از فعالان محیط زیست کامیاران که در چند سال گذشته در مهار آتش‌سوزی این منطقه نقش فعالی داشته‌اند پس مراجعه به کوهستان کوسالان برای مهار آتش‌سوزی‌های که در نتیجه توپ‌باران این منطقه به وقوع پیوسته بود از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شدند. 

نیروهای سپاه پاسداران پس از متوقف کردن خودروی این افراد، اعلام کرده‌اند که رفت و آمد به منطقه کوهستانی کوسالان ممنوع است و بدون ارائه حکم قضایی این ۳ فعال محیط زیست را بازداشت کرده‌اند. گفته می‌شود این ۳ فعال محیط زیست پس از بازداشت به بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج انتقال یافته‌اند. همچنین گزارش‌های دریافتی از جمعی از ساکنین روستاهای منطقه هورامان، از ادامه حضور نیروهای سپاه پاسداران در منطقه حفاظت شده محیط زیست کوسالان و تخریب این منطقه از طریق جاده سازی و ساخت یک پایگاه جدید نظامی در بلندی‌های این کوهستان حکایت دارد.

 از روز ۲۲ خرداد سپاه پاسداران به بهانه برگزاری رزمایش «محرم» در منطقه کوهستانی کوسالان در شهرستان سروآباد استان کردستان اقدام به توپ‌باران شدید این منطقه کرده است. به دنبال توپ‌باران کوهستان کوسالان، نیروهای سپاه پاسداران همچنین تعدادی از ارتفاعات جنگلی در روستاهای نزدیک مریوان را توپ‌باران کرده که سبب بروز آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های اطراف روستاهای «بیلو»، «دره تفی»، «چور» و «برده ره‌شه» شده است؛ در برخی از این مناطق با وجود تلاش فعالان محیط زیست تا کنون این آتش‌سوزی‌ها مهار نشده است.

بازداشت های بی وقفه در کردستان

جبار عزیزی، از فعالین فعال مدنی و رسانه‌ای اهل جوانرود، پس از احضار و مراجعه به دادگاه این شهرستان بازداشت شده است. وی مدیر تلگرامی «گفتمان» است و روز یکشنبه ۴ تیر ماه ١۴٠٢ (٢۵ ژوئن ٢٠٢٣)، بعد از احضار و حضور در دادگاه این شهرستان توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از سرنوشت و محل نگهداری و همچنین اتهامات مطرح‌شده علیه جبار عزیزی در دسترس نیست.
ثریا قیطرانی اهل پیرانشهر توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. برادر وی نیز دو هفته پیش توسط همین نیروها بازداشت شده است. روز دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ (۲۶ ژوئن ۲۰۲۳)، نزدیک به ۲۰ نفر از نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر با هجوم به منزل پدر و مادری ثریا قیطرانی در روستای “کانی ملا” اقدام به ربودن وی نموده‌اند. به گفته یک منبع مطلع، بازداشت ثریا قیطرانی مقرون به خشونت بوده و نیروهای اداره اطلاعات منزل خانوادگی آنها را نیز تفتیش کرده‌اند. صدرالدین قیطرانی برادر ثریا نیز، روز یک شنبه ۲۱ خردادماه سال جاری توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت شده است.
شهلا چوپانی اهال سقز، توسط نیروهای حکومتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ساعت ٩ قبل از ظهر دوشنبه ۵ تیر ماه ١۴٠٢ (٢۶ ژوئن ٢٠٢٣)، شهلا چوپانی، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر سقز بازداشت شد. شهلا چوپانی، شهروند ٣۵ ساله طی یورش نیروهای حکومتی و بدون ارائه هرگونه مجوز قضایی در محله “قَوخ” شهر سقز بازداشت شده است.
منبع کزارش ها: هه نگاو

 بازداشت دست‌کم ٧ فعال مدنی فعال در کلاب‌هاوس در تهران

علیرضا عبدی، سایه صیدال، دانیال امین، سروناز میثاقیان، مصطفی نوری، فرهنگ آزادمنش و امیر اخوان فعالان مدنی و فعال در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده اند.

تجمع بازنشستگان کشوری اردبیل

بازنشستگان کشوری استان اردبیل امروز سه شنبه ۶ تیر مقابل صندوق بازنشستگی کشوری استان اردبیل تجمع برگزار کردند. از جمله شعارهای این تجمع: تورم گرانی، ننگ بر این زندگی؛ معلم زندانی ، آزاد باید گردد؛ بوده است.

دومین روز از تجمعات کارگران رسمی نیشکر هفت تپه در اعتراض به معضلات معیشتی

کارگران رسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دومین روز تجمعات خود را در اعتراض به عدم اجرای دقیق بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل برگزار کردند. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه گزارش داده است که امروز سه شنبه ششم تیر ماه، کارگران به دلیل عدم اجرای صحیح بازنگری طرح طبقه بندی ابتدا مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع برگزار کردند. آنها سپس در دفتر مدیریت امور اداری تجمع کردند و اعتراض خود را به کاهش مزد مبنا، کاهش گروه شغلی و کاهش رتبه و نیز عدم محاسبه سنوات خود در احکام کارگزینی اعلام کردند. کارگران معترض با بیان اینکه دستمزد آنها با احتساب افزایش مزد سالیانه و طرح بازنگری مشاغل از دستمزد سال قبل خود کمتر محاسبه شده است، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

‏تلاش دوباره برای بازداشت بیتا شفیعی

بیتا شفیعی، دانش‌آموز ۱۷ ساله، به اتهام شرکت در اعتراضات به مسمومیت دانش‌آموزان در شاهین‌شهر بازداشت و پس از مدتی آزاد شد. او در طول بازداشت تحت شکنجه قرار گرفت و انگشت دستش را شکستند.
به گزارش ۱۵۰۰ تصویر، ‏شب گذشته، نیروهای جمهوری‌اسلامی، ‏برای بازداشت مجدد او به خانه‌اش حمله کردند و زمانی که متوجه شدند بیتا خانه نیست، پدرش را کتک زده و مادرش، مریم عباسی نیکو را جای دخترش، بازداشت کرده و با خود بردند.

حراست دانشگاه علامه؛ اگر قصوری صورت گرفته باشد…!

به دنبال انتشار ویدئویی از رفتار وحشیانه ی حراست دانشگاعه علامه طباطبایی، حراست این دانشگاه اطلاعیه ای منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است: «چنانچه قصوری از سوی فردی رخ داده باشد، بر اساس مقررات، اقدام لازم انجام می شود.»!

فقدان ایمنی کار؛ مرگ و مصدومیت سه کارگر در کرمان، زنجان و مشهد

یک کارگر شاغل در معدن کرومیت شهرستان ارزوئیه واقع در استان کرمان، حین انجام کار، به دلیل ریزش معدن جان خود را از دست داد. رضا اسماعیل‌ کاخ، فرماندار ارزوئیه در شرح این رخداد گفت: “این حادثه در یکی از معادن متروکه اتفاق افتاد. متاسفانه عده‌ ای به صورت غیر مجاز در داخل این معدن بدنبال استخراج و بهره‌ برداری بودند که متاسفانه به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی، بخش‌ هایی از این معدن روی تعدادی کارگر ریزش کرد که در نتیجه یکی از کارگران زیر آوار جا ماند و شب گذشته گروه های امدادی به دنبال رهاسازی وی بودند.” در این گزارش به هویت این کارگر اشاره ای نشده است.
در سایه فقدان ایمنی و شرایط نامناسب کار، دو کارگر نیز در شهرهای مشهد و زنجان حین انجام کار دچار حادثه شدند. در این حوادث یک کارگر دچار مصدومیت و یک کارگر دیگر جان خود را از دست داد.
روز گذشته، کارگر یکی از واحدهای تولید کفش شهرک صنعتی “هدیج” در زنجان که مشغول کار با دستگاه بالابر بود، طی یک حادثه شغلی از ناحیه سر دچار مصدومیت شد. این کارگر مصدوم تحویل عوامل اورژانس شده و برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شد.
روز دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲، یک کارگر در مشهد حین کار با دستگاه بالابر در یک پروژه ساختمانی در خیابان سنایی مشهد، بر اثر حادثه برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد. این کارگر حدود ۳۶ساله بر اثر اتصالی سیم‌های دستگاه بالابر دچار برق گرفتگی شده و فوت کرده است.
ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

قدردانی کانون صنفی معلمان خوزستان از وکیل، فرزانه زیلابی

وکیل آزاده سرکار خانم فرزانه زیلایی
طی روزهایی که وکالت اعضای هیات‌مدیره کانون خوزستان را برعهده داشتید، امنیت و آینده شغلی خود را به خطر انداخته و در سمت درست تاریخ ایستادید.
به این‌وسیله، تلاش‌های بی‌مضایقه‌ی شما‌ در راستای دادخواهی فعالان صنفی خوزستان و کشور در مسیر عدالت خواهی‌ را پاس می‌داریم. صمیمانه امیدوارم در طول زندگی، بهترین اتفاقات ارزانی شما باشد.
کانون صنفی معلمان خوزستان – هفتم تیرماه ۱۴۰۲

اتحادیه تهیه کنندگان سینما: تهیه‌کنندگان مسئولیتی درمورد فعالیت بازیگران بی‌حجاب ندارند

غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی که بر اساس آن مسئولیت رعایت حجاب اجباری بازیگران زن به تهیه‌کنندگان سگرده شده غیرقانونی و غیرقابل اجراست. غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» گفت: «در اینکه تهیه‌کننده در سه مرحله پیش‌تولید، تولید و پس از تولید مسئول فیلم است هیچ تردیدی نیست، اما این مسئولیت فقط به زمان و جلوی دوربین و مکان فیلمبرداری محدود می‌شود و چیزی که در نامه خواسته شده بود فراتر از قانون بود ضمن اینکه هیچ کسی جز با حکم دادگاه صالحه نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و فقط دادگاه صالحه است که می‌تواند رأی دهد که این خانم و آن آقا می‌تواند کار کند یا کار نکند.» در بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی آمده است: «تهیه‌کننده می‌بایست از به کارگیری عوامل و بازیگرانی که به انحا مختلف با هنجارشکنی و نادیده گرفتن قوانین کشور، مسئله‌ساز بوده‌اند (مثلا کشف حجاب و …) اجتناب ورزند و در صورت عدم همکاری چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند شخصا مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.» رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان با اشاره به این بند در ادامه افزود: «گفته‌اند فردی که حجاب را برداشته کار نکنیم درصورتی‌که ما در این مورد نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و تصمیم‌گیرنده اصلی دادگاه صالحه است. اگر قرار است کسی به دلیل حجاب نداشتن کار نکند باید دادگاه آن را تعیین کند و وقتی دادگاه آن را تعیین کرد کپی حکم آن به وزارت ارشاد داده شود و وزارت ارشاد هم به تهیه کنندگان ابلاغ کند.» محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی در جریان قیام ژینا خطاب به هنرمندان زنی که در همراهی با خواسته‌های مردم حجاب را کنار گذاشتند گفته بود چون «قانون‌شکنی» کرد‌ه‌اند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند. وزیر ارشاد تلویحا گفته بود این گروه از هنرمندان امکان ادامه فعالیت ندارند و «می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.»

دیدار جمعی از اهالی سینما با آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات اخیر

تعدادی از سینماگران ایرانی روز دوشنبه با چند تن از مصدومان اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» دیدار کردند.
در عکسی که در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بیش از ۱۰ سینماگر در کنار ۵ تن از شهروندانی دیده می‌شوند که در اعتراضات اخیر چشم آن‌ها صدمه دیده است. رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، مینا اکبری،‌ مهوش شیخ‌الاسلامی، مهناز افضلی، ناهید رضایی، سپیده ابطحی،‌ جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، مجتبی میرطهماسب و امیر اثباتی هنرمندانی هستند که در این دیدار حضور داشته‌اند.

پدرام معینی تحت شکنجه برای اعتراف اجباری

پدرام معینی دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات که در ۲۱ خرداد برای بار دوم در محل کار خود در بانه بازداشت شده بود، به زندان اطلاعات سنندج منتقل شده است. وی بیش از دو هفته است که در سلول انفرادی زندان سنندج به‌سر می‌برد و تحت فشار  شکنجه‌ی شدید برای اعتراف اجباری است.

این دانشجو پیش‌تر نیز در تاریخ ۲مهر بازداشت و به قید وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی آزاد  شده بود.

ستایش امیری و پدرش، ابراهیم امیری با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند

ستایش امیری، دانش‌آموز ١٧ ساله اهل لارستان و معترض به حملات شیمیایی علیه دانش‌آموزان و ابراهیم امیری، پدر وی پس از چهار ماه بازداشت با تودیع وثیقه و موقتاً از زندان آزاد شدند. روز دوشنبه ۵ تیر ماه ١۴٠٢ (٢۶ ژوئن ٢٠٢٣)، ستایش امیری، ١٧ ساله و پدرش، ابراهیم امیری، با تودیع وثیقه‌های سنگین به ترتیب از زندان‌های شیراز و اوز به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. هه‌نگاو طی گزارشی از فشار شدید روانی و جسمانی بر ستایش امیری برای اذعان و پذیرفتن سناریوی نهادهای اطلاعاتی نظیر “ارتباط با رسانه‌ بیگانه” و “مسموم‌سازی دانش‌آموزان” خبر داده بود. در همین رابطه، بخشی از اعترافات اجباری ستایش امیری و چند دانش‌آموز دیگر به نام‌های ستایش داروغه ۱۶ ساله، عرفانه هنر ۱۸ ساله، علیرضا باقری و ابراهیم امیری، پدر ستایش، در یک برنامه تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی با تلفیقی از ویدئوهای تدوین‌شده و اطلاعات نامشخص، پخش شده بود.

تجمع شهروندان دارای ناتوانی جسمی و حرکتی

شهروندان دارای ناتوانی جسمی و حرکتی، در مقابل یکی از ساختمانهای قوه قضائیه در تهران در اعتراض به اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان و حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان تجمع کردند.

افزایش بی سابقه ی اجاره ی بها

مرکز آمار ایران با اعلام تورم ۳۸ درصدی اجاره‌بها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام کرد این میزان تورم در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، مواردی همچون، کوچ به حاشیه شهرها، اجاره اشتراکی خانه‌ها و پشت‌بام خوابی از جمله عواقب تورم اجاره بها در ایران بوده‌اند.

طوفان شن در سیستان و بلوچستان

چند روزی‌ست طوفان شن مناطقی در بلوچستان از جمله زابل را درنوردیده است. مساکن مردم زیر انبوه شن مدفون شده و در بسیاری از ساعات آب نیز قطع است. پنج روز قبل زابل با دمای ۵۰.۵ گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین بود.
طبق آخرین گزارش ها این طوفان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان ها کرده است.

ساعات کاری ادارات به حالت سابق بازگشت

سخنگوی کمیسیون اجتماعی از موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد رئیس مجلس برای محاسبه ۴۴ ساعت مابه‌التفاوت تغییر ساعت کارمندان در قالب دورکاری و بازگشت ساعت کاری به روال عادی در جلسه سران قوا خبر داد. وی افزود: با این تصمیم که به زودی از طرف هیات دولت ابلاغ خواهد شد ساعت کاری کارمندان و کارکنان دولت که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ساعت ۶ تغییر کرده بود به روال عادی باز می‌گردد، اما پایان کار کارمندان همان ساعت ۱۴:۴۵ خواهد بود و ۴۴ ساعت مابه التفاوت در قالب دورکاری محاسبه خواهد شد.

اخبار روز