به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۶، ۱۴۰۲

تهدید فرمانده انتظامی مازندران علیه مخالفان حجاب اجباری: گردن هنجارشکن را بشکنید

حسن مفخمی، فرمانده انتظامی مازندران، ضمن تهدید مخالفان حجاب اجباری گفت اگر کسی خواست «ناهنجاری» کند به حکم قانون «گردنش را بشکنید، پاسخش هم با من». احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی هم گفت از دولت خواسته تا در سواحل مازندران «سطح پوشش دوربین» را افزایش دهد.

ویدیو‌هایی منتشر شده درکانال تلگرام «بابلسر امروز» نشان می‌دهند مفخمی در بازدید از ساحل بابلسر گفت: «در این استان و در شهرستان‌های ما، خدای ناکرده کسی خواست ناهنجاری کند، به حکم قانون گردنش را بشکنید، پاسخش هم با من.»

او همچنین از اختصاص سه دستگاه دوربین هوشمند خبر داد که با ثبت چهره، هویت افراد را شناسایی می‌کند.


احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی هم روز پنجشنبه گفته بود: «در سواحل مازندران قرار شد هشدارهای پیامکی و حضوری داده شود و البته که از دولت هم خواستیم تا سطح پوشش دوربین ما را برای تامین امنیت در همه ابعاد افزایش دهد که رییس‌جمهور نیز با این موضوع موافق بودند.»

او همچنین از افزایش اقدامات پلیس برای مقابله با «بی‌حجابی» خبر داد و گفت: «در حوزه حجاب چهار ناظر را ایجاد کردیم که هر کدام فرآیندی برای مقابله با بی‌حجابی‌ها دارند. ناظر چهار برای افرادی که در فضای مجازی کشف حجاب یا دیگران را تشویق و بی‌حجابی را ترویج می‌کنند استفاده می‌شود.»

رادان در ادامه یادآور شد که طرح «برخورد با بی‌حجاب‌ها با استفاده از دوربین‌های نظارتی» نیز درحال اجراست.

در ماه‌های اخیر، حضور زنان با پوشش اختیاری در جامعه باعث شده جمهوری اسلامی فشار بیشتری را برای تحمیل حجاب اجباری اعمال کند و از طرفداران خود و سازمان‌های دولتی برای برخورد با کسانی که حجاب مورد نظر حکومت را رعایت نمی‌کنند استفاده کند.

به گفته سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی از ۲۶ فروردین امسال که برخوردهای این نیرو علیه مردم در ارتباط با حجاب اجباری آغاز شده، بیش از ۳۰۰ نفر در ارتباط با رعایت نکردن حجاب اجباری در اماکن و اصناف بازداشت شده‌اند.

همچنین در طرح «ناظر دو» که مرتبط با اماکن و اصناف است، تاکنون ۱۰۸ هزار و ۲۱۱ گزارش اخذ و ۳۰۱ نفر شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت هم چندین کافه، رستوران، هتل و اقامتگاه به دلیل «کشف حجاب»، «هنجارشکنی» و «عدم رعایت شئونات اسلامی» پلمب شدند؛ از جمله کافه گالری چنار واقع در رشت، یک رستوران و یک کافی‌شاپ در رامسر، اقامتگاه بومگردی هفشجان، طبقه بیست و چهارم هتل چمران شیراز و محل دایم نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین.

با وجود افزایش سختگیری‌ها و برخوردهای قضایی اما نافرمانی‌های مدنی در ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و بسیاری از زنان بدون پوشش تحمیلی مدنظر حکومت در خیابان‌ها و اماکن عمومی حاضر می‌شوند.