به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۲، ۱۴۰۲

مرکز آمار ایران تورم سالانه اقلام خوراکی را «بالای ۷۱ درصد» اعلام کرد

 

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید اقلام خوراکی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، تورم سالانه، ۷۱.۳ درصد رشد قیمت داشته است.

در غیاب آمارهای بانک مرکزی، این نهاد دولتی می‌گوید قیمت برخی اقلام مانند روغن خوراکی سه برابر و برخی اقلام مانند گوشت رشد بالای ۸۰ درصدی داشته است.

مرکز آمار همچنین مدعی شده است که رشد قیمت اقلام خوراکی در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) نیز ۴۲.۶ درصد بوده است.

این آمار رسمی در حالی منتشر شده است که چند گزارش میدانی در رسانه‌های داخلی نشان می‌دهند که رشد قیمت اقلام خوراکی در کشور تقریبا دو برابر شده است.

همچنین مرکز آمار مدعی رشد ۳۹ درصدی قیمت مسکن و اجاره‌بها شده است که با برخی گزارشهای میدانی رسانه‌های کشور همخوانی ندارد.

بر اساس این گزارش، در مجموع متوسط تورم کالاها و خدمات در ماه گذشته نسبت به خرداد پارسال ۴۲.۶ درصد بوده است.

این ادعا در حالی است که مرکز آمار ایران از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ بدون ارائه هیچ توضیحی انتشار آمارهای تورم و وضعیت بازار مسکن را متوقف کرده، اما منابع بانک مرکزی از تورم نقطه به نقطه ۷۰ درصدی اردیبهشت خبر داده‌اند که بسیار بالاتر از ارزیابی مرکز آمار ایران برای همان ماه است.

مرکز آمار ایران نیز چند ماه پیش ارائه آمارهای تورم را متوقف کرد، اما بعد از انتشار گزارش‌ها با استناد به منابع بانک مرکزی از تورم ۷۰ درصدی و انتقادها از پنهانکاری دولت، نهایتا انتشار آمارهای ماهانه تورم را از سر گرفت.

کارشناسان نسبت به درستی آمارهای نهادهای حکومتی تردید دارند؛ به‌ویژه آن که در غیاب شفافیت در جمهوری اسلامی، گزارش‌های میدانی رسانه‌ها به طور معمول با ادعاهای رسمی نهادها و مقامات دولتی در تناقض است.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول که متکی به آمارهای رسمی خود جمهوری اسلامی است، تورم پارسال ایران ۵۰ درصد بوده و ایران هم‌اکنون در کنار چند کشور انگشت‌شمار با تورم افسارگسیخته در جهان قرار گرفته است.

منابع: مرکز آمار ایران، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.