به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۱

خرید ۱/۲میلیارد دلار طلا از ترکیه توسط ایران در ماه آوریل
به نوشته روزنامه حریت، چاپ ترکیه، ایران تنها در ماه آوریل ۱/۲ میلیارد دلار برابر با ۲۳ تن طلا از ترکیه خریداری کرده است.
روزنامه آلمانی"برلینراومشاو" به نقل از حریت نوشت که ایران در ماه مارس میزان واردات طلا خود را از ترکیه به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.
این روزنامه می‌نویسد، اهمیت این موضوع در این است که ایران پیشتر بطور معمول ماهانه حتی یک تن طلا از ترکیه خریدداری نمی‌کرد. به نظر می‌رسد که افزایش قابل توجه واردات طلا از ترکیه توسط ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب که از اول ژوئیه (۱۰ خرداد ماه) به اجرا درخواهد آمد، انجام گرفته است.
بر اساس اعلام رسمی موسسه آمار ترکیه صادرات طلای این کشور به ایران تنها در ماه مارس ۲۰۱۲ در حدود ۳۱ برابر افزایش داشته است. تنها در ماه مارس سال ۲۰۱۲ صادرات طلا از ترکیه به ایران برابر با ۹ تن معادل ۴۸۰ میلیون دلار بوده است.
بانک مرکزی از سال ۱۳۸۹ به خصوص طی سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، حجم گسترده‌ای طلا وارد کرده و به بازار عرضه نموده است.
بحث درباره سیاست واردات طلا
این در حالی ست که هفته گذشته طهماسب مظاهری، رييس سابق بانك مركزی در يك نشست تخصصی با عنوان "پول، بانك و توسعه اقتصادی درهمايش توليد ملی" از سياست واردات طلا توسط بانک مرکزی و ضرب سكه و عرضه آن در بازار انتقاد کرد.
وی گفت که تبدیل منابع ارزی كه عمدتا از صادرات نفت حاصل میشود به طلا وعرضه آن به شكل سكه طلا به جهت فشار و کنترل قیمت‌ها سياست غلطی است.
وی گفت: اين كه بخواهيم با اين اقدام تورم را كه ناشی از اجرای هدفمندی يارانه‌ها بوده كنترل كنيم سياست غلطی محسوب میشود و در واقع بانك مركزی خواسته يك خطا را با يك خطای ديگر بپوشاند.
بانک مرکزی به اجبار طلا وارد کرد
علی اكبر كميجانی، معاون سابق بانك مركزی در این نشست در پاسخ به این انتقاد مظاهری گفت که بانک مرکزی به اجبار طلا وارد کرده است.
به گزارش خبرآنلاین وی در این نشست افزود: «از اواسط سال ۸۹ دچار یکسری شدت عمل از سوی کشورهای خارجی بودیم و مشکلاتی برای سیستم بانکی ایجاد شد که این ذهنیت را ایجاد می‌کرد که امکان دسترسی به ذخایر ارزی برای ما بسیار سخت خواهد بود و در این میان سیاست‌های پولی و مالی ۱۰ سال گذشته که با اتکاء به درآمد نفتی ایجاد شده بود، یکباره خود را نشان داد.»
معاون سابق بانک مرکزی افزود: «انباشت نقدینگی و تورم ۱۵ تا ۲۰ درصد در کشور، نرخ ارز را دچار نوسان می‌کرد و علاوه بر این، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز یک انتظار تورمی را برای ابتدای سال ۹۰ ایجاد کرده بود. به این ترتیب منابع از سپرده‌های میان مدت و بلند‌مدت به سمت سپرده‌های جاری و خرید در بازار سکه و طلا هدایت شد.»

منبع" برای یک ایران