به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۱

ترکیه، سوریه را تهدید کرد
اردوغان که در مقابل نمایندگان پارلمان سخن می‌گفت،
با لحنی بسیار تند و بی‌سابقه در قبال بشار اسد، افزود:
"ملت سوریه برادر ماست. ترکیه به هر شکلی که لازم باشد از ملت سوریه پشتیبانی خواهد کرد،
تا این که آن را از اختناق و کشتار و از دست این دیکتاتور خونخوار و دار ودسته‌اش نجات دهد".  
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، که تاکنون در مورد واقعۀ سقوط هواپیما محتاطانه عمل کرده بود، امروز، سه‌شنبه، لحن خود را تغییر داد وگفت:
"این واقعه نشان می‌دهد که رژیم اسد از این پس خطری نزدیک و علنی برای ترکیه و برای ملت خود است". وی به تندی از رژیم دمشق انتقاد کرد و حمله به هواپیمای ترک را "حملۀ ناجوانمردانۀ رژیم اسد" و "حرکتی خصومت‌آمیز" توصیف کرد.
اردوغان که در مقابل نمایندگان پارلمان سخن می‌گفت، با لحنی بسیار تند و بی‌سابقه در قبال بشار اسد، افزود:
"ملت سوریه برادر ماست. ترکیه به هر شکلی که لازم باشد از ملت سوریه پشتیبانی خواهد کرد، تا این که آن را از اختناق و کشتار و از دست این دیکتاتور خونخوار و دار ودسته‌اش نجات دهد".
اردوغان گفت: "کوچک‌ترین اخطاری (به هواپیما) داده نشده، هیچ خبری از سوریه به ما ندادند. دست به چنین کاری زده‌اند و بعد بدون هیچ شرمی می‌گویند دوست ما هستند"...
از نظر رجب طیب اردوغان، هواپیما به عمد هدف قرار داده شده است. او گفت: "خشم ترکیه همان قدر قوی است که دوستی‌اش ارزشمند است".

بررسی‌های ناتو
تقریباً هم‌زمان با سخنان رجب طیب اردوغان، شورای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پیش ازظهر سه‌شنبه، نشست خود را با شرکت نمایندگان ٢٨ کشور عضو ناتو در بروکسل آغاز کرد. تشکیل این جلسۀ فوق‌العاده بنا بر تقاضای ترکیه صورت می‌گیرد. آنکارا خواهان رسیدگی به مسئلۀ سرنگون شدن هواپیمای ارتشی‌اش توسط سوریه است. برای ارائۀ این درخواست، ترکیه به مادۀ چهار پیمان آتلانتیک شمالی متوسل شده است.
از زمان ایجاد ناتو در سال ١٩٤٩، این دومین بار است که "مادۀ چهارم" مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخستین بار، در سال ٢٠٠٣، باز هم ترکیه خواهان تشکیل اجلاس شورای ناتو برای رسیدگی به جنگ عراق شده بود.
اما از نشست امروز بروکسل، هیچ نتیجۀ مشخصی انتظار نمی‌رود. قرار است که نمایندۀ ترکیه، وقایع را به طور دقیق شرح دهد و سپس در این باره بحث شود.
هواپیمای ترک در حالی سرنگون شد که به گفتۀ مقامات این کشور، مشغول آزمایش سیستم‌های رادار بود. به گفتۀ مسئولان ترک، این هواپیما که در دریای مدیترانه سقوط کرد، "هیچ مأموریت محرمانه‌ای نداشته است".

پادرمیانی تهران
در این حال در تهران، مقامات جمهوری اسلامی برای میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کردند.
رامين مهمان‌پرست، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیرامون سرنگون شدن هواپیمای ترک توسط سوریه و بالا گرفتن اختلافات دو کشور گفت: "اين مساله‌ای بسيار حساس است و هر اقدامي كه به بي‌ثباتي در منطقه دامن زند موجب نگراني ماست. وزير خارجه ايران نيز هر دو طرف را دعوت به آرامش و خويشتن‌داری و حل مساله از طريق گفتگو كرد"...
مهمان‌پرست پذیرفت که "نقض حريم هوايي كشورها موضوعي است كه خلاف قوانين بين‌المللي است" و سپس با تأکید دوباره بر ضرورت حفظ آرامش و "خويشتن‌داری"، افزود: "ما از رابطه خوبي كه با دو كشور داريم حتما براي حل اين مسائل استفاده خواهيم كرد... اينها مسائل قابل گفتگو است و نبايد وارد مرحله‌ی تندی شد كه كنترل آن از دست مسوولان دو كشور خارج شود".