به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۱

محمد مرسی رئيس جمهور مصر شد
 به گزارش منابع خبری جهان، امروز يکشنبه ۲۴ ژوئن (چهارم تيرماه) کميسيون انتخابات مصر نتيجه نهايی دور دوم انتخابات رياست جمهوری مصر را اعلام کرد.
با اعلام پيروزی محمد مرسی طرفداران وی که در قاهره گرد آمده بودند به شادمانی پرداختند.
محمد مرسی، مهندس ۶۰ ساله و فارغ‌التحصيل از آمريکا نخستين رهبر اسلامی در پرجمعيت‌ترين کشور جهان عرب خواهد بود.
با اين حال به‌نظر می‌رسد قدرت مانور مرسی پس از حکم دادگاه قانون اساسی مصر مبنی بر انحلال پارلمان اين کشور که بيشترين نماينده را نيروهای اسلام‌گرا در آن داشتند و اعطای قدرت به ارتش برای قانونگذاری و حق کنترل بر تغيير قانون اساسی چندان زياد نباشد.
روزنامه‌ مستقل المصری اليوم نوشت که نتيجه انتخابات از روز شنبه مشخص شده بود اما به‌منظور تدارک و اجرای تدابير امنيتی بعد از ظهر امروز اعلام خواهد شد.
اين نخستين انتخابات رياست جمهوری در مصر پس از سرنگونی حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک در روز ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ بود.
انتخابات رياست جمهوری در مصر تنش‌هايی را به ويژه در چند روز اخير به‌همراه داشت.
اين تنش‌ها در روز چهارشنبه که کميسيون انتخابات مصر اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری را تا زمانی نامعلوم به تعويق انداخت، به اوج خود رسيد. اعضای اين کميسيون را شورای عالی نظاميان مصر منصوب کرده‌ است.
اين تنش‌ها و تحصن‌های اعتراضی در حالی ادامه داشت که هر آن انتظار می‌رفت نتايج دور دوم انتخابات رياست جمهوری مصر اعلام شود.
در عين حال، به شدت بيم آن می‌رفت که اعلام نشدن احتمالی نام محمد مرسی، کانديدای گروه اخوان‌المسلمين به عنوان برنده انتخابات، به خشونت‌های تازه‌ای دامن بزند.
گمانه‌زنی‌ها در رابطه با ادامه جنگ قدرت يا حتی شدت پيدا کردن آن در سطحی خطرناک‌تر در اين کشور همچنان ادامه دارد.
مرسی و شفيق روز گذشته (شنبه) پيش از اعلام نتايج انتخابات توسط کميسيون انتخابات مصر نيروهای خود را در دو مکان مختلف قاهره برای نمايش نهايی قدرت گرد آوردند.
هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمين روز گذشته برای پنجمين روز در ميدان تحرير پايتخت جمع شده و خواهان به‌رسميت شناختن پيروزی محمد مرسی شدند.
هم‌زمان هزاران نفر از طرفداران احمد شفيق تا پاسی از شب گذشته در محله مدينه نصر قاهره دست به تظاهرات زدند. آن‌ها با سردادن شعارهايی به طرفداری از شفيق تصاويری از او و حسين طنطاوی، رئيس شورای عالی نظاميان مصر را که از زمان برکناری مبارک زمام امور را در دست دارد، حمل می‌کردند.
مقامات حاکم با اوج‌گيری اين تنش‌ها اعلام کردند که تدابير ويژه‌ای برای رويدادهای احتمالی پس از اعلام نتايج انتخابات در نظر گرفته‌اند.
يک مسئول وزارت کشور مصر به خبرگزاری فرانسه گفت بر نيروهای پليس و ارتش افزوده شده و هلی‌کوپترهايی نيز بر فراز قاهره پرواز خواهند کرد تا امنيت پايتخت را حفظ کنند.
اين مقام مسئول افزود مسيرهای منتهی به پارلمان مصر مسدود شدند و تدابير امنيتی در اطراف نهادهای دولتی و تأسيسات حياتی افزايش يافته‌اند.