به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۱

مرسي: رييس‌جمهوري همه مصري‌ها هستم
وعده تشكيل «دولت ائتلافي» در مصر
نامش به‌عنوان اولين رييس‌جمهوري پس از انقلاب مردم مصر از صندوق‌هاي راي بيرون آمده است.
اولين رييس‌جمهوري غيرنظامي مصر هم عنواني است كه او براي هميشه به‌نام خود در تاريخ ثبت كرده است.
محمد مرسي، تا ساعاتي پس از اعلام پيروزي‌اش در انتخابات عضو ارشد «اخوان المسلمين» بود اما بلافاصله از حزبش استعفا داد و در اولين سخنراني‌اش اعلام كرد كه رييس‌جمهوري همه مردم مصر است، از تمام گروه‌ها در دولتش استفاده مي‌كند و به تمام تعهدات بين‌المللي‌اش پاي‌بند است.
به گزارش رويترز، محمد مرسي، در اولين سخنراني‌اش پس از اعلام نتايج رياست‌جمهوري اين كشور اين روز را «عيد دموكراسي در مصر» توصيف كرد.
 درحالي ده‌ها ‌هزار نفر از هواداران او در ميدان «التحرير» عليه شوراي نظامي حاكم شعار سر مي‌دادند، محمد مرسي از ارتش و نيروهاي مسلح اين كشور تمجيد كرد و آنها را «بهترين حاميان وطن» توصيف كرد و وعده داد كه از نهاد ارتش و نيروهاي مسلح پاسداري كند. او همچنين گفت كه «رييس‌جمهوري همه مردم مصر» است و در تشكيل دولت از تمام گروه‌ها استفاده خواهد كرد. او همچنين تاكيد كرد كه «اگر به وعده‌هاي خود پاي‌بند نبودم از من اطاعت نكنيد.» محمد مرسي در ادامه به رابطه مصر با ديگر كشورهاي جهان پرداخت و گفت: «به تمام معاهدات بين‌المللي پايبند خواهم بود.» او با تاكيد بر پاي‌بندي به حقوق‌بشر، حقوق زنان و حقوق تمام مردم مصر، گفت كه روابطي «متعادل» با تمام قدرت‌هاي جهان بر پايه «منافع مشترك و احترام متقابل» برقرار خواهد كرد. مرسي در پايان خاطرنشان كرد كه «به خود اجازه نمي‌دهيم در امور داخلي ديگران دخالت كنيم و به ديگران اجازه نمي‌دهيم در امور داخلي ما دخالت كنند.»همزمان با انتشار گسترده واكنش‌ها به سخنان رييس‌جمهوري منتخب مصر، روز گذشته «فارس» با انتشار مصاحبه‌اي كه گفته شده بود ساعاتي پيش از اعلام نتايج با «محمد مرسي» صورت گرفته به نقل از او نوشت: «سياست ما در قبال اسراييل سياست برابري خواهد بود زيرا ما در همه زمينه‌ها از آنها كمتر نيستيم و با همه در مورد بازگرداندن حقوق فلسطينيان به صاحبان آن بحث خواهيم كرد زيرا اين امر بسيار اهميت دارد و در توافقنامه كمپ‌ديويد نيز تجديدنظر خواهيم كرد كه البته همه اين موارد از طريق نهادهاي دولتي و كابينه صورت خواهد گرفت زيرا من به تنهايي هيچ تصميمي را اتخاذ نخواهم كرد.» اين خبرگزاري در ادامه درباره رابطه تهران و قاهره به نقل از مرسي نوشت: «ما بايد روابط طبيعي با ايران براساس منافع مشترك
دو كشور و توسعه زمينه‌هاي هماهنگي سياسي و همكاري اقتصادي را ازسر بگيريم زيرا اين امر «توازن راهبردي» در منطقه ايجاد خواهد كرد و اين مساله بخشي از برنامه من است.» ساعاتي بعد اما خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي (ايرنا) اعلام كرد سخنگوي محمد مرسي با صدور بيانيه‌اي هرگونه مصاحبه رييس‌جمهوري مصر با «فارس» ‌را پيش يا پس از اعلام نتايج انتخابات، تكذيب كرده است. به گزارش «ايرنا»، اين سخنگو اعلام كرده است كه اين مصاحبه در اصل انجام نشده و به همين دليل نبايد درباره آن اظهارنظر كرد و در پاسخ اقدامات مناسب اتخاذ خواهد شد. «فارس» فايل صوتي اين مصاحبه را نيز منتشر كرده است كه به نوشته ايرنا، «گفته مي‌شود صداي محمد مرسي نيست و اين اقدام نيز محكوم شده است.»

واكنش‌هاي جهاني به پيروزي مرسي
پس از اعلام پيروزي محمد مرسي، محمود حسين سخنگوي رسمي گروه اخوان‌المسلمين اعلام كرد كه مرسي به محض پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري، تمام مسووليت‌هاي خود را در اين گروه و همچنين حزب آزادي و عدالت بازوي سياسي اخوان‌المسلمين از دست داد. شفيق هم پيروزي در انتخابات را به محمد مرسي تبريك گفت: محمدحسين طنطاوي رييس شوراي‌عالي نيروهاي مسلح مصر، محمد البرادعي فعال سياسي مصري و مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، باراك اوباما رييس‌جمهوري آمريكا، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسراييل، ويليام هيگ وزير خارجه انگليس، «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل متحد، «كا‌ترين اشتون» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و «فرانسوا اولاند» رييس‌جمهوري جديد فرانسه نيز اين پيروزي را به محمد مرسي تبريك گفتند. كشورهاي قطر، كويت، الجزاير، سودان، عمان، امارات متحده عربي و «نبيل العربي» دبيركل اتحاديه عرب، «مصطفي عبدالجليل» رييس شوراي ملي ليبي، «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگران فلسطين، جنبش‌هاي فتح و حماس و نيز جماعت اخوان‌المسلمين ليبي انتخاب محمد مرسي به‌عنوان رييس‌جمهوري جديد را تبريك گفتند.
شرق