به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

پلمپ ده‌ها رستوران، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ در ايران
روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه صد‌ها مأمور نيروی انتظامی در تفرجگاه "بند" اروميه ده‌ها رستوران و قهوه‌خانه سنتی را به بهانه عرضه قليان پلمپ نموده و اقدام به جمع‌آوری قليان‌ها نمودند.
بنا به اين گزارش اين اقدام در راستای اجرای طرح امنيت اخلاقی که مسئولان انتظامی جمهوری اسلامی ايران همواره از ادامه آن سخن می‌گويند صورت گرفته است.
تفرجگاه "بند" اورميه يکی از پر رفت و آمد‌ترين محل‌های جوانان اروميه در روز‌های تعطيل است و بار‌ها مأموران نيروی انتظامی به بهانه‌های مختلف از جمله مقابله با حرکات نمايشی خودرو‌ها در محوطه پارکينگ اين منطقه به بازداشت و ارعاب جوانان دست می‌زنند.
از سوی ديگر سرهنگ الماسيان، رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومی لرستان نيز روز گذشته از پلمپ ۹۰ واحد صنفی متخلف در اين استان خبر داد.
منابع خبری ايران نوشتند مأموران اماکن عمومی اطلاعات و امنيت استان لرستان، با هماهنگی مقام قضايی به مدت شش روز در راستای تداوم اجرای طرح‌های کنترل نظارتی به منظور پيشگيری از جرائم و تخلفات احتمالی در مراکز کافی‌شاپ و قهوه‌خانه‌های سنتی، "پاکسازی اين مراکز از مظاهر علنی فساد" و... دست به چنين اقدامی زدند.

رئيس پليس اطلاعات و امنيت عمومی لرستان گفت: "در اين مدت، ۲۵۶ مورد بازديد انجام گرفت که ۶۵۸ عدد قليان، ۳۵۰ قطعه صور غيرمجاز و شش دستگاه کيس رايانه حاوی تصاوير غيرمجاز، ۱۴۸ بسته تنباکو، هفت هزار و ۴۴۰ نخ انواع سيگار قاچاق و مقداری مشروبات الکلی دست‌ساز کشف و ضبط شد."
وی همچنين گفت افزون بر پلمپ ۹۰ واحد صنفی متخلف، ۱۰۶ اخطار پلمپ نيز صادر شد.
طرح امنيت اجتماعی از زمره طرح‌هايی است که مسئولان جمهوری اسلامی ايران در طول سال‌های پس از انقلاب ده‌ها بار به شکل‌ها و عنوان‌های مختلف از جمله در قالب مقابله با "بدحجابی"، جمع‌آوری ماهواره‌ها، سرکوب بزه‌کاران اجتماعی و... به اجرا گذاشته‌اند.
مصطفی غفاری، رئیس ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات روز ششم خردادماه جاری از تصويب ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی خبر داد.
وی گفت: "اماکنی که این قانون را زیر پا گذاشته و اقدام به عرضه قلیان کنند، با برخورد قانونی مواجه می‌شوند."
همچنين علی‌رضا افشار، معاون امور اجتماعی وزارت کشور نيز در همان تاريخ اعلام کرد عرضه قلیان در تمام رستوران‌ها، باغچه‌ها، تالارها و مهمان‌پذیرها ممنوع خواهد شد.
وی گفت: "هرچند طبق آیین‌نامه مصوب دولت طی سال گذشته، قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی، خارج شده‌اند اما در مراحل بعدی برای قهوه‌خانه‌ها نیز با هماهنگی اصناف، برنامه‌ریزی‌های جایگزین داریم."
قانون منع عرضه قلیان در مهر سال ۸۵ خورشيدی، تصويب شد اما اجرایی نشده بود که به گفته مسئولان جمهوری اسلامی این قانون امسال به‌طور کامل اجرا می‌شود.
پيش از اين در سال گذشته وزارت کشور ورود زنان به قهوه‌خانه‌ها را ممنوع کرده بود.