به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

فعالیت ناظران سازمان ملل در سوریه به حال تعلیق درآمد
روز جمعه، ژنرال مود که نروژی است اعلام کرد که به نظر می رسد "هیچ تمایلی" از سوی دولت سوریه و مخالفان برای برقراری صلح وجود ندارد.
او در عین حال گفته است که ناظران همچنان در سوریه باقی خواهند ماند و به بررسی اوضاع خواهند پرداخت تا به محض فراهم شدن امکان، مأموریت خود را از سر بگیرند.
ژنرال مود افزوده که ناظران صلح کماکان به پایان دادن به خشونت‌های سوریه متعهد هستند.
آقای مود گفته است که از ده روز پیش، خشونت‌ها در سوریه شدت یافته و این جان ناظران غیر مسلح سازمان ملل را به خطر می‌اندازد.

طرح صلح کوفی عنان برای حل بحران سوریه
ــ طی یک فرایند سیاسی به رهبری دولت سوریه، به خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم سوریه پاسخ داده شود
ــ پایان اقدامات مسلحانه خشونت‌آمیز به هر شکل و از سوی همه طرف‌های درگیر، زیر نظر سازمان ملل متحد برای حفظ جان غیرنظامیان
ــ همه طرف‌های درگیر، از رسیدن کمک‌های انساندوستانه به تمام مناطق درگیری اطمینان حاصل کنند
ــ مقامات مسئول سرعت آزادسازی زندانیانی را که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند و نیز تعداد آزادشده‌ها را افزایش دهند
ــ مقامات، آزادی تردد روزنامه‌نگاران در سرتاسر کشور را فراهم کنند
ــ مقامات، به حق آزادی تجمعات و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند

هیات سازمان ملل شامل ۲۹۸ ناظر نظامی و ۱۱۲ غیر نظامی است که برای رصد کردن اوضاع و نظارت بر طرح صلح کوفی عنان در سوریه به سر می برند
رئیس هیات ناظران سازمان ملل متحد روز گذشته گفته بود که به نظر می‌رسد در هیچ‌یک از طرف‌های درگیر در این کشور برای اطمینان یافتن از روند صلح‌آمیز انتقال قدرت "اراده‌ای وجود ندارد."
او هشدار داده بود که در ۱۰ روز گذشته خشونت‌ها شدت یافته است و این شدت یافتن خشونت‌ها به طور ارادی از سوی دو طرف رخ داده و باعث شده است که ناظران سازمان ملل متحد هم با خطر روبه‌رو شوند.
تعلیق فعالیت ناظران سازمان ملل در حالی صورت گرفته که فعالان مخالف دولت سوریه از ادامه عملیات نیروهای دولتی در شهرهای مختلف خبر داده‌اند.
این فعالان گفته اند که نیروهای دولتی بخش‌هایی از حمص و دمشق را گلوله باران کرده‌اند.
آنها می‌گویند در شبانه روز گذشته، حداقل ۷ نفر در دوما در حومه شرقی پایتخت و حداقل ۱۸ نفر دیگر در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.
این اطلاعات را مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا منتشر کرده که هشدار داده غیرنظامیانی که در خشونت‌های شهرهای حمص گیر افتاده‌اند، نیازمند کمک‌های دارویی هستند و گروهی از آنها باید از شهر تخلیه شوند.
بی بی سی