به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۱

بيانيه کميته گزارشگران حقوق بشر 
جان نرگس محمدی در خطر است
کميته گزارشگران حقوق بشر- نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در شرايط نامناسب جسمانی به سر می‌برد. بنا بر آخرين گزارش‌های رسيده بيماری"فلج عضلانی" وی طی روزهای اخير در زندان تشديد شده و در آخرين ملاقات او با خانواده‌اش، اين فعال حقوق بشر توانايی تکلم و راه رفتن خود را از دست داده است.
نرگس محمدی؛ در خردادماه سال ۸۹ بازداشت شد و پس از ۲۰ روز به علت بيماری‌اش با قرار وثيقه آزاد شد. وی پس از آزادی از زندان مدتها در بيمارستان و تحت مراقبت ويژه به سر برد. وی سپس از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۱ سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به ۶ سال حبس کاهش يافت. نرگس محمدی چندی پيش پس از دريافت اولين احضاريه اجرای احکام، از سوی مأموران اطلاعات بازداشت و به زندان اوين انتقال يافت. در روندی غيرقانونی، وی به عوض انتقال به بند عمومی، به بند ۲۰۹ منتقل شد و پس از ۲۰ روز به زندان زنجان منتقل شد.
اين انتقال در حالی صورت گرفته که حکم وی فاقد" تبعيد" بوده و محل سکونت او نيز در شهر تهران است. زندان زنجان محل نگهداری مجرمان با جرايم مختلف از قيبل قتل، مواد مخدر و .. است و نگهداری نرگس محمدی در چنين شرايطی می‌تواند خطر جانی برای وی به دنبال داشته باشد.
در سال‌های گذشته و پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴، مسئولان زندان بارها با بی‌توجهی به بيماری زندانيان سياسی و عدم اعطای مرخصی استعلاجی و درمان مناسب آنها، موجبات صدمات جبران‌ناپذيری به آنان شده‌اند. نرگس محمدی دچار بيماری فلج عضلانی است که در اثر شرايط نامناسب عصبی ايجاد و تشديد می‌شود.
طبق آيين‌نامه سازمان زندانها،" مسئوليت جان زندانيان به عهده زندان است و زندان می‌بايست تمامی شرايط لازم برای ايجاد محيطی امن برای زندانيان را فراهم آورد."
کميته گزارشگران حقوق بشر با ابراز نگرانی جدی نسبت به شرايط اين فعال حقوق بشر، خواهان رسيدگی فوری به وضعيت سلامتی وی است. نرگس محمدی؛ تنها يک فعال حقوق بشر است که در سالهای گذشته برای بهبود وضعيت جامعه کوشيده است، انجام اينگونه برخوردها با وی تنها موجب خدشه‌دار شدن شأن و حيثيت دستگاه قضايی ايران خواهد شد.
کميته گزارشگران حقوق بشر، با هشدار نسبت به عواقب ادامه نگهداری نرگس محمدی در زندان زنجام، خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط وی است.