به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۱

تایید حکم ۱۳ سال حبس برای عبدالفتاح سلطانی
مائده سلطانی و معصومه دهقان، دختر و همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری
مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری محبوس دربند ۳۵۰ اوین با اعلام تائید حکم ۱۳ سال حبس تعزیری توسط دادگاه تجدید نظر برای پدرش خاطرنشان کرد که حکم هنوز رسما به ما ابلاغ نشده. نه به وکلا و نه به ما. فقط یکی از وکلا رونوشت دستنویس این حکم را دیده است.
دختر این فعال حقوق بشر در گفتگو با کلمه با گفت: افرادی را سراغ پدرم می فرستند که او علیه کانون مدافعین حقوق بشر صحبت کند و یا اینکه علیه خانم عبادی حرف بزند. بارها فرستاده هایی رفته اند تا پدرم را راضی کنند.
مائده سلطانی در ادامه می افزاید: پدر من هم هربار به آن ها گفته است که من به هیچ عنوان این کار را نمی کنم برای من هم مهم نیست چه حکمی صادر می شود ولی من هیچ موقع خلاف فعالیت های گذشته ام حرف دروغ نخواهم زد. و البته مادرم را هم در پیگیری هایی که در مورد پرونده پدرم داشته به صورت شفاهی تهدید می کنند و مثلا می گویند که “راهش” را به شما گفتیم و منظور از “راه” مثلا این است که “توبه نامه” بنویسید.
وی با یادآوری اینکه، معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی، یک پرونده باز در وزارت دادگستری دارد، می گوید: قاضی مادرم آقای صلواتی است. صلواتی هم همان قاضی ای است که چند سال پیش در پرونده های پیشین پدرم قضاوت کرده و همیشه هم پدرم از اتهاماتی که به او زده بودند تبرئه شده بود. پدرم از چهار قاضی شکایت کرده که یکی شان همین قاضی صلواتی است. و در حال حاضر قاضی صلواتی، قاضی پرونده مادرم شده که این امر خلاف قانون است و مادرم چون پرونده باز دارد نزد قاضی صلواتی، هربار که میرود در مورد پرونده پدرم پیگیری کند به صورت شفاهی تهدید می شود که توبه نامه بنویسید و به مادرم می گویند اگر همسرت نمی نویسد تو بنویس. تو هم بنویسی ما حکمتان را تخفیف می دهیم.
به گفته ی مائده سلطانی، معصومه دهقان در روزهای انفرادی خود هم به پیشنهاد بازجو برای نگارش متنی علیه همسرش و توبه نامه، پاسخ منفی داده و تاکید کرده مگر کار اشتباهی کرده ایم؟
فرزند این دو فعال حقوق بشر با ابراز نگرانی از بیماری پدرش تاکید می کند: همانطور که دیروز خبر دار شدید پدرم را با دستبند می خواستند به بیمارستان ببرند که ائ قبول نکرده است. بیماری کم خونی شدید که در حال شدت گرفتن است ما را نگران کرده است.
عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی را بر عهده داشته متهم به “تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام” و “تحصیل مال حرام” شده است.
او که از تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد با حکم بدوی که اواسط اسفند ماه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی صادر شد به ۱۸ سال حبس، تبعید به برازجان و همچنین به ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شده بود.
عبدالفتاح سلطانی در طول فعالیت‌های حقوقی و حقوق بشری خود و پیش از ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ سه بار در زندان بوده و ماه‌های طولانی از مدت حبس خود را در انفرادی گذرانده است.