به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۱

«افشاگر» پناهنده شد
جولين آسانژ در سفارت «اكوادور» 
قرباني يا قرباني كننده؟ اين مهم‌ترين سوالي است كه مي‌توان در مورد «جوليان آسانژ» پرسيد. مردي كه با راه‌اندازي سايت افشاگر «ويكي‌ليكس» قدرتمندان بسياري را به قربانگاه برد، حالا خود به يكي از قربانيان تبديل شده است. مردي كه از سوي دادگاهي در سوئد متهم به تعرض جنسي است و تحت تعقيب قرار گرفته است. دادگاه خواستار استرداد اوست اما لندن تاكنون مقاومت كرده است. آسانژ اما مي‌داند كه دير يا زود لندن تسليم خواسته دادگاه خواهد شد. او براي فرار هم اينك به سفارت «اكوادور» در لندن پناهنده شده است. بي‌بي‌سي در اين‌باره مي‌نويسد: جولين آسانژ، موسس سايت ويكي‌ليكس روز سه‌شنبه به سفارت اكوادور در لندن پناه برد و شب را در اين سفارتخانه به سر برد. او از اكوادور درخواست پناهندگي سياسي كرده است. آسانژ با پناه بردن به سفارت اكوادور مي‌خواهد مانع از روند استردادش به سوئد بر سر شكايات از او در مورد تجاوز و تعرض جنسي شود. آسانژ مي‌گويد دليل پيگرد قضايي او انتشار اسناد و مدارك محرمانه دولت آمريكا در اينترنت است. با اين همه دولت بريتانيا گفته است كه براي حل اين مساله با دولت اكوادور همكاري خواهد كرد. ريكاردو پاتينو، وزير امور خارجه اكوادور نيز با تاييد درخواست پناهندگي موسس ويكي‌ليكس گفته است كه جولين آسانژ به سفارت اين كشور در لندن پناه برده و خواهان پناهندگي سياسي از اين كشور شده است. پاتينو گفت كه كشورش در حال بررسي اين درخواست است. آسوشيتدپرس، نيز به نقل از وزير امور خارجه اكوادور گفته است كه آسانژ به رافائل كوررا، رييس‌جمهوري اين كشور نامه نوشته و گفته است كه مورد آزار قرار گرفته است. وزارت امور خارجه بريتانيا نيز گفته است كه چون آسانژ هم‌اكنون در سفارت (اكوادور) است، به همين جهت در قلمرو ديپلماتيك و از دسترس پليس خارج است. آسانژ با وثيقه ۲۰۰‌هزار پوندي كه توسط چند نفر از حاميانش از جمله كن لوچ، كارگردان بريتانيايي تامين شده، آزاد است. پليس بريتانيا مي‌گويد جولين آسانژ با پناه بردن به سفارت اكوادور، شرايط وثيقه را نقض كرده و با حكم بازداشت مجدد روبه‌رو است. با اين همه سفارت اكوادور در لندن با انتشار بيانيه‌اي گفته است كه اين كشور به عنوان كشور امضا‌كننده اعلاميه جهاني حقوق‌بشر، متعهد است تا تمام درخواست‌هاي پناهندگي را مورد بررسي قرار دهد و تا زمان رسيدگي به درخواست آسانژ، او در سفارت تحت حفاظت دولت اكوادور خواهد بود. اين سفارتخانه گفته است تصميم‌گيري در مورد اعطاي پناهندگي سياسي به جولين آسانژ نبايد به معناي دخالت دولت اكوادور در روند قضايي بريتانيا يا سوئد قلمداد شود. اكوادور گفته است كه در اين مورد نظرات دولت‌هاي بريتانيا، سوئد و آمريكا را جويا خواهد شد. جولين آسانژ نيز در بيانيه‌اي از سفير و دولت اكوادور براي مورد توجه قرار دادن درخواست پناهندگي او تشكر كرده است.
گفتني است اين اقدام آسانژ كمتر از يك هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه ديوان‌عالي بريتانيا (در ۱۴ ژوئن) درخواست وكلاي جولين آسانژ براي از نو به جريان انداختن پرونده استرداد او به سوئد را رد كرد اما گفت كه آسانژ تا دو هفته ديگر به سوئد مسترد نخواهد شد. دادستاني سوئد از مدت‌ها پيش خواهان آن بوده كه بريتانيا، جولين آسانژ را در اختيار آن كشور قرار دهد. با اين وجود ديوان‌عالي بريتانيا، عالي‌ترين مرجع قضايي بريتانيا آخر ماه مي، راي به استرداد جولين آسانژ، موسس سايت افشاگر ويكي‌ليكس به سوئد داد. هواداران آسانژ نگران آن هستند كه پس از استرداد او به سوئد، اين كشور موسس ويكي‌ليكس را در اختيار آمريكا قرار دهد. جولين آسانژ ۴۰ساله ضمن مخالفت با درخواست استرداد خود به سوئد، براي پاسخگويي به اين اتهام بدون خروج از بريتانيا ابراز آمادگي كرده است. ويكي‌ليكس تاكنون چندصد‌هزار نسخه اسناد محرمانه دولت آمريكا را به‌خصوص در زمينه روابط خارجي و ديدگاه‌هاي مقامات اين كشور در مورد مسايل مختلف بين‌المللي منتشر كرده است. بارونس هلنا كندي، از اعضاي مجلس اعيان بريتانيا و وكيل حقوق‌بشري گفته است به او گفته شده كه وكلاي سوئدي آسانژ به او هشدار داده بودند كه در صورتي كه به سوئد مسترد شود، پس از تحقيقات بر سر شكايات تجاوز و تعرض جنسي به آمريكا تحويل داده مي‌شود. قرار بود جولين آسانژ به‌زودي به سوئد مسترد شود. انتشار اين اسناد و مدارك موجب خشم و سرافكندگي دولت آمريكا شد. ايران و كشورهاي همسايه نيز از نظر سايت افشاگر دور نمانده‌اند. چندي پيش بود كه سرور اصلي ويكي‌ليكس تعدادي از اسناد را انتشار داد كه تعدادي از آنها مربوط به ايران بود. بنا بر آخرين اسناد منتشره از ويكي‌ليكس به نقل از يكي از مقامات ديپلماتيك عربستان سعودي در بهار ٢٠٠٩ در يك جلسه محرمانه در «ظهران» عربستان حل بحران منطقه با تجزيه ايران و تضعیف جمهوري اسلامي به عنوان يك اولويت مطرح شده بود.
در اين طرح استفاده از كشورهاي ذي‌نفع از جمله جمهوري آذربايجان و حكومت اقليم كردستان عراق به عنوان مركز فرماندهي ذكر شده بود. مجبور كردن حكومت ايران براي واگذاري جزاير سه‌گانه به امارات متحده عربي به عنوان فاز اول كه به پشتيباني عربستان براي انجام آن نياز است به عنوان ضرورت براي مراحل بعدي مطرح شد. انتشار اين سند يكي از انگيزه‌هايي بود كه منجر به «هك» ويكي‌ليكس شد.
ويكي‌ليكس؛ انفجار اطلاعات
سايت افشاگر ويكي‌ليكس در سال 2006 تاسيس شد. ويكي‌ليكس تاكنون چندين جايزه برنده‌شده‌است كه شامل جايزه رسانه‌هاي جديد از طرف مجله اكونوميست است. ويكي‌ليكس و جولين آسانژ همچنين جايزه رسانه‌هاي بريتانيا را از عفو بين‌الملل در رده رسانه‌هاي نو براي نشر سال ۲۰۰۶ «كنيا: گريه خون – قتل‌هاي قضايي اضافي و ناپديدشدن‌ها» كه گزارشي از سوي كميسيون ملي حقوق‌بشر كنيا در مورد كشتارهاي پليس در كنيا بود، به‌دست آورد. در ۲۰۱۰، نيويورك ديلي‌نيوز، ويكي‌ليكس را در فهرست «وبگاه‌هايي كه مي‌توانند كاملا اخبار دنيا را تغيير دهند» در رتبه اول قرار داد.
شرق