به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۱۴، ۱۳۹۳

فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا و جانشین کاترین اشتون:

 اولین هدف من، حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران است
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که به زودی به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جانشین کاترین اشتون خواهد شد، روز چهارشنبه در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در رم، گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از پایان مهلت مقرر در ۲۳ نوامبر امسال(سوم آذر) برای ثبات منطقه ضروری است.
محمد جواد ظریف، در سفر اروپایی اخیر خود، پیش از دیدار با موگرینی، با کاترین اشتون نیز گفت و گو کرده بود. کاترین اشتون با تحویل سمت خود در پارلمان اروپا به موگرینی در ماه آینده، همچنان سرپرست گروه مذاکره کننده با ایران باقی خواهد ماند.
وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که مقامات ایتالیایی برای بحث درباره چگونگی بازگشت ثبات به سوریه و عراق با همتایان ایرانی خود در تماس بوده‌اند. به گفته او، دو طرف به طور مشترک بر این اعتقاد هستند که اگر چه یک اقدام نظامی برای حل معضل فعلی عراق در شرایط کنونی لازم است اما پیش از هر چیز نیاز عراق به یک دولت فراگیر را باور دارند.

کشورهای گروه ۱+۵ ، به سرپرستی کاترین اشتون، با ایران توافق کرده اند که تا ۲۳ نوامبر سال جاری میلادی به یک توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یابند. هدف قدرتهای جهانی از دستیابی به توافق با ایران، اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است. در مقابل تهران انتظار دارد که در پی توافق با غرب، تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه ایران لغو شود.