به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۴

سوئیس تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد

 دولت سوئیس به دنبال توافق هسته‌ای میان ایران و غرب از روز پنج‌شنبه (۱۳ اوت/۲۲ مرداد) لغو تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کرد. سوئیس حق وضع دوباره تحریم‌ها، در صورت عدم اجرای توافق وین را برای خود محفوظ نگه داشته است. 

در حالی‌که توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ هنوز به مرحله اجرایی نرسیده، اما با این حال دولت سوئیس اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران را از روز پنج‌شنبه (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد) رسما لغو خواهد کرد.
وزیر اقتصاد سوئیس روز چهارشنبه (۱۲ اوت) اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد تحریم‌ها علیه محصولات پتروشیمی، فلزات ارزشمند و همچنین برخی از محدودیت‌های مالی و بیمه را که سوئیس علیه ایران وضع کرده بود، لغو کند.

پیرو حصول توافق ژنو میان ایران و غرب در اواخر سال ۲۰۱۳، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از اوایل سال ۲۰۱۴ این بخش از تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند. سوئیس با اینکه جزو اتحادیه اروپا به شمار نمی‌رود، اما با این حال از تحریم‌های غرب علیه ایران پیروی می‌کرد.

دولت سوئیس روز چهارشنبه اعلام کرد که این گام به معنای حمایت این کشور از اجرای توافق هسته‌ای است که ماه ژوئیه میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین به دست آمد.

سکوت آمریکا در قبال تصمیم سوئیس

در بیانیه دولت سوئیس همچنین نسبت به "تبادل گسترده سیاسی و اقتصادی" میان این کشور و ایران اظهار امیدواری شده است.

سوئیس تأکید کرده است که اکثر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد تا اطلاع ثانوی همچنان به قوت خود باقی هستند و سوئیس از این مصوبات پیروی می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا به طور مشخص در مورد این اقدام سوئیس اظهار نظری نکرده است. اما مارک تونر، سخنگوی این وزارتخانه، اظهار داشته ایالات متحده تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید نکند که ایران در حال اجرای شرایط تعیین شده در توافق وین است، هیچ‌گونه تحریمی علیه این کشور را لغو نخواهد کرد.

سوئیس نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی امیدوار است تا با گشوده شدن درهای اقتصاد ایران به سوی غرب‌، وارد بازار جوان، پویا و مصرف‌گرای این کشور شود؛ به ویژه آنکه انزوای بین‌المللی ایران در چندین سال گذشته موجب کمبودهای فراوانی در این کشور شده که شرکت‌های اروپایی امید به جبران آنها و به تبع آن کسب درآمد دارند.

دولت سوئیس البته تأکید کرده، چنانچه اجرای توافق وین دچار با مشکل روبرو شود، این کشور "وضع دوباره تحریم‌های لغو شده را حق خود می‌داند."

دویچه وله