به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۴

یادداشت شماره ۴۸۱ ـ هوشنگ طالع

هوشنگ طالع 
مسئولیت و بی‌توجهی مقام‌های مسئول
جنایت انسان‌نمایان سعودی ، هر روز گسترده تر می‌شود و سخن از جان‌باختن نزدیک به ۵۰۰۰ تن در فاجعه‌ی « منا »‌ است . در این میان شمار کشته شدگان ایرانی نسبت به کل جمعیت حاجیان بسیار بالاست و شمار هم‌میهنان ناپدید شده نیز بسیار زیاد و بحث‌انگیز است .
پرسش اساسی این است که چرا اخطار این انسان‌نمایان را در فاجعه‌ی فرودگاه جده ، جدی گرفته نشد ؛ فاجعه‌ای که بر پایه‌ی « فتوا »ی یک تن از همین « انسان‌نمایان » به وجود آمده بود . با وجود گذشت چندین روز از فاجعه‌ی دل‌خراش منا ، هرگز به این پرسش پاسخ داده نشده است ؟!
 عدم واکنش لازم یا  به گفته‌ی درست‌تر ، پیش‌گرفتن سیاست « نرمش » و « زیرسیبلی در کردن»  به جای پی‌گیری سخت‌گیرانه‌ی مساله و اصرار برای سپردن آمران و عاملان به دست عدالت ،‌‌‌‌‌ پیشه‌کردن  سیاست « انشاالله گربه است » و گسیل ۶۸ هزار تن از هم‌میهنان مشتاق زیارت ، آن هم « بی‌پناه » و بدون « گرفتن تضمین‌های لازم » و اعلان این تضمین‌ها در سطح جهانی ، نتیجه‌ی آن نمی‌توانست جز این به بار آورد ؛ چنان‌چه در خبرها آمده است :
    ماموران سعودی برخی از حجاج نیمه جان را داخل کاورهای حمل اموات ریخته و به بهانه‌ی این که وی ایرانی است و مستحق مرگ ، به حال خود رها می‌کردند .
  
 ماموران امنیتی عربستان ، بالای سر جنازه‌ها و افراد نیمه‌جان ، در حالی که سیگار می‌کشیدند با یک‌دیگر شوخی می‌کردند .
   ماموران سعودی حاجیان نیمه‌جان را هم‌راه با جان باختگان ، درون کانتینرها روی هم ریخته‌اند . حتا گفته شده است تا سیصد تن در یک کانتینر که گنجایش یک صد جسد را دارد ، روی‌هم « تلمبار » شده‌اند . شمار زخمی‌هایی که به این وسیله به کام مرگ رانده شده‌اند ، آشکار نیست
   اجساد در برخی کانتینرها در حال فساد است و در نتیجه تشخیص هویت آنان امکان پذیر نخواهد بود .

   برای جلوگیری از کالبد شکافی جان‌باختگان از سوی پزشکی قانونی در کشور مقصد ، انسان‌نمایان سعودی ،  بسیاری از در گذشتگان را در گور‌های دستجمعی دفن کرده‌اند .
  
 به گفته‌ی آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی : آن چه صورت گرفته است ، ‌سوظن برانگیز است ، چرا که برخی از افراد رده بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فنی ، علمی و سیاسی در این حادثه مفقود و شهید شده‌اند .

از سوی دیگر وزیر بهداشت پیش از سفر به عربستان گفته بود که شایعه‌ی کاریرد گازهای سمی را بررسی می‌کنیم .
پرسش اساسی این جاست که باتوجه به اخطار جدی حکومت آل‌سعود در قالب تجاوز به دو نوجوان از سوی پلیس در فرودگاه جده ، چرا با « های و هوی » و تبلیغات ۶۸ هزار تن را روانه‌ی مکه گردید ، در حالی که می‌بایست می‌دانستید این کار می‌تواند پی‌آمدهای شومی داشته باشد ؟!

 این سهل‌انگاری مقام‌های جمهوری اسلامی و نیز« مراجع » باعث شده است که امروز ناچار سخن از گزینه‌ی جنگ به میان آورده شود . 

پنج‌شنبه ۹ مهرماه  ۱۳۹۴ـ هوشنگ طالع