به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۴

پایان اعتصاب غذای عیسی سحرخیز

امروز پس از این‌که مسواک و عینک طبی و وسایل شخصی و قرآنی که از او گرفته بودند، پس دادند، اعتصاب غذایش را شکسته است.
عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال سیاسی  روز بیست و دوم بهمن ماه اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده بود.
مهدی سحر خیز فرزند او به «ایران وایر» می‌گوید:

«وقتی عینک طبی، مسواک و قرآن را هم از پدرم گرفتند و او را برای اعتراف به کار نکرده تحت فشار گذاشتند، او اعتصاب غذای خشک را شروع کرد. او با خانواده‌ام تماس گرفته بود و گفته بود یا بهشت زهرا بیایید دنبالم و یا بیمارستان بقیه‌الله.»
سحرخیز پیش از این اعتصاب غذای تر کرده بود. در اعتصاب غذای تر، اعتصاب‌کننده از خوردن هر چیز به جز مایعات خودداری می‌کند، اما در اعتصاب خشک، فرد هیچ گونه مایعات یا غذا نمی‌خورد. سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته در بیانیه‌ای رفتار غیرمسئولانه مسئولان عالی رتبه ایران با عیسی سحرخیز را محکوم کرده بود.
مهدی سحرخیز می گوید: «پدرم از  روزی که به زندان رفته تا کانون بیست و شش کیلو گرم وزن کم کرده و امروز پس از این که کلیه وسایلش را پس داده‌اند، اعتصاب غذای خود را شکشته است.»
خانواده سحرخیز هر روز منتظر تماس تلفنی او از زندان هستند: «معلوم نیست چه زمانی تماس بگیرد. وقتی هم تماس می‌گیرند، طوری نیست که بشود فهمید کجا نگهداری می‌شوند. فقط ما همین‌قدر می‌دانیم که در یک سلول انفرادی مانند نگهداری می‌شوند، نور ندارد و از هیچ جا هم خبری ندارند. پتو داده‌‌اند و گفته‌اند فعلا اینجا باشید. نه هواخوری دارند و نه هیچ چیز.»
عیسی سحرخیز آبان ماه  همراه چهار روزنامه نگار دیگر احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، یادداشت‌نویس روزنامه یران، حسن شیخ‌آقایی، مدیر وب‌سایت روانگه و سامان صفرزایی، از دبیران مجله "اندیشه پویا"، بازداشت شد. پس از بازداشت این روزنامه نگاران سپاه خبرگزاری فارس از  دستگیری این پنج روزنامه‌نگار خبر داد و نوشت: «با تلاش سربازان گمنام امام زمان و دستور مقامات قضایی پنج تن از عوامل مرتبط به پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند بازداشت شدند.»
ساعتی پس از انتشار خبر بازداشت، اطلاعات سپاه  در اطلاعیه‌ای از بازداشت عده‌ای از شبکه نفوذی دشمن خبر داد: «این اقدام پس از ماه‌ها رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیت‌های این شبکه انجام شده است.» آن‌ها بیش از چهار ماه  است که در زندان به سر می‌برند. مهدی سحر خیز می‌گوید: « این‌ها دنبال همان ماجرای پروژه نفوذ بودند اما چیزی پیدا نکرده‌اند. حالا همان اتهاماتی را که به همه می چسبانند مطرح می‌کنند، از توهین به رهبری گرفته تا اجتماع و تبانی و ...»
وکالت پرونده روزنامه‌نگاران را محمود علیزاده طباطبایی به عهده گرفته است. او به ایران وایر می‌گوید: «آقای سحرخیز در بند دو الف نگهداری می‌شوند و آقای سیامک نمازی هم سلولی ایشان است.» روز گذشته برای پیگیری وضعیت موکلا نشش با دادیار ناظر بر زندان‌های امنیتی ملاقات داشته است: ««قاعدتا با صحبت‌هایی که انجام شد برای هفته سوم اسفند وقت رسیدگی می‌گذارند که درآن‌جا تصمیم گیری شود. البته در رابطه با انتقالشان از بند دو الف به بند عمومی هم با دادیار ناظر بر زندان‌های امنیتی صحبت کردیم و ایشان قول مساعد دادند که اقدام کنند و با توجه به این که تحقیقات تمام شده به بند عمومی زندان منتقل شوند.»
بازجویی موکلان علیزاده طباطبایی به اتمام رسیده و طبق قانون آن‌ها می‌توانند تا زمان تشکیل دادگاه به قید وثیقه آزاد شوند. علیزاده طباطبایی هم درخواست آزادی آن‌ها به قید وثیقه را عنوان کرده است: « ما  در خواست دادیم که تا زمان دادگاه این ها را با قید وثیقه آزاد کنند اما دیدگاه اولیه رئیس دادگاه این بود که ما وقت رسیدگی را زود می‌گذاریم که سریع رسیدگی کنیم و تصمیم مان را بگیریم.»
او نتوانسته موکلانش را ملاقات کند و از وضعیت جسمانی آن‌ها خبری بگیرد: « متاسفانه نتوانستم از وضعیت شان خبری بگیرم اما دادیار ناظر بر زندان امنیتی قول دادند که مراجعه کنند با اقای  سحرخیز صحبت کنند که ایشان دست از اعتصاب بکشند. من اعتصاب غذا را به هیچ وجه به زندانیان توصیه نمی کنم، چون فقط خودشان آسیب می‌بینند و تصمیم افرادی که برای زندانیان تصمیم می‌گیرند را عوض نمی‌کند.»
مهدی سحرخیز در توئیترش نوشته امروز نماینده دادستان به زندان رفته ولی از «اینکه با پدرم دیدار داشته یا نه، خبر ندارم.» علیزاده طباطبایی می‌گوید: «احتمالا دادیار زندان به دیدار آقای سحرخیز رفته، وسایل او را هم پس داده‌اند ولی فعلا باید تا زمان دادگاه صبر کنیم.»
ایران وایر