به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۴

وضعیت وخیم عیسی سحرخیز پس از اعتصاب غذا و دارو

در سومین روز اعتصاب غذای خشک، وضعیت جسمانی عیسی سحرخیز رو به وخامت گذاشته و سلامت او با خطر جدی مواجه است. این در حالی است که فشارها بر او همچنان ادامه دارد و او را از داشتن وسائل ابتدایی هم محروم کرده‌اند.
مهدی سحرخیز با ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت پدرش به خبرنگار “کلمه” می‌گوید: “امروز سومین روزی است که پدر اعتصاب غذای خشک خود را شروع کرده‌اند یعنی دارو را هم قطع کرده و الان شرایط جسمانی بدی دارند.”
وی می افزاید: “وضعیت جسمانی پدر اصلا خوب نیست و به خاطر این مشکلات دارو مصرف می‌کردند و با این شرایط، خودشان گفته‌اند که یا بهشت زهرا بیایید دنبالم، یا بیمارستان بقیه‌الله…”
فرزند این فعال سیاسی سبز در خصوص شرایط بد نگهداری پدرش توضیح می‌دهد: “پدر از ابتدای بازداشت در بند سپاه و در شرایط انفرادی نگهداری می شوند و کتاب، عینک و دارو را هم از او گرفته‌اند. فشارها را تا جایی پیش برده‌اند که حتی قرآن هم به او نمی‌دهند و از این طریق آزار و اذیت‌ها را افزایش داده‌اند.”
اعتصاب غذا عوارض بسیاری بر بدن زندانی در شرایط سخت زندان وارد می‌کند، به ویژه اگر اعتصاب غذای خشک باشد که در کوتاه مدت زندگی زندانی را با خطر جدی مواجه می‌کند.
مهدی سحرخیز در این باره می‌گوید: “در هر حال اعتصاب غذا آخرین کاری است که یک زندانی می‌تواند انجام دهد و پدر هم در اعتراض به این روند و بلاتکلیفی مجبور شدند دست به اعتصاب غذای خشک بزنند.”
سه ماه از بازداشت این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب توسط مأموران امنیتی سپاه پاسداران در منزل خود می‌گذرد و او از آن زمان تاکنون در بند سپاه و در شرایط بلاتکلیف و سخت به سر می‌برد.
چند روز پیش از موج بازداشت روزنامه‌نگاران، اطلاعات سپاه با صدور اطلاعیه‌ای از این بازداشت‌ها خبر داده بود؛ بازداشت‌شدگانی که به ادعای این سازمان امنیتی از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور بوده و در مطبوعات فعال بوده‌اند.
بازداشت روزنامه‌نگاران با واکنش حسن روحانی روبه رو شده و از مقام‌های مسئول خواست که پرونده‌سازی برای روزنامه‌نگاران در جهت اعمال فشار و تسویه حساب سیاسی با دولت را متوقف کنند.
عکس میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و یک عدد لوح تقدیر سحرخیز و میرحسین موسوی از جمله لوازم ضبط ‌شده در زمان بازداشت این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب بوده است.
به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل عیسی سحرخیز فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی و توهین به مقامات از اتهامات وارده بر موکلش است؛ موردی که مورد اختلاف بین بازپرس و دادستان است و در نهایت با ارجاع این اختلاف به شعبه پانزده قاضی صلواتی به نفع دادستان نظر داده است. بنابراین اتهام اجتماع و تبانی مصداق ندارد.
این در حالی است که مهدی سحرخیز همچنان از اصرار بر اتهام‌زنی اجتماع و تبانی برای پدرش خبر داده و توضیح می‌دهد: “اتهام پدر فعالیت تبلیغی علیه نظام است اما اصرار بر اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی دارند که اصلا اجتماع و تبانی وجود نداشته است و فقط می‌خواهند با این اتهامات بی‌اساس ایشان را تحت فشار بگذارند تا او را وادار به اعتراف به کارهایی کنند که اصلا انجام نداده است.”
عیسی سحرخیز در حالی در بازداشت موقت به سر می‌برد که به گفته وکیلش مهلت بازداشت موقت او روز دوازده بهمن پایان یافته است.
مهدی سحرخیز در ادامه به بلاتکلیفی وضعیت پرونده قضایی پدرش اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: “پرونده باید به دادگاه می‌رفت اما هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته و به‌طور غیرقانونی بازداشت موقت را ادامه داده‌اند.”
مهدی سحرخیز همچنین به نامشخص بودن روز برگزاری دادگاه اشاره کرده و می‌گوید: “روز دادگاه را مشخص نکرده‌اند و در این مدت هم خانواده فقط چند بار توانسته‌اند او را ملاقات کنند.”
عیسی سحرخیز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ هم بازداشت و به چهار سال زندان محکوم شده بود. این روزنامه‌نگار سبز در سال ۹۲ پس از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد شد.
کلمه