به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۹۵

تعداد زندانیان سنی مذهب اعدام شده در زندان رجایی شهر کرج «پر شمار» است

هرانا بر پایۀ اطلاعاتی که از طریق تماس با خانوادۀ زندانیان بدست آورده، شمار غیر رسمی افراد اعدام شده را تا ٢٩ نفر «تخمین» می زند.



خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعداد زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج را که حکم اعدام در بارۀ آنها، روز سه شنبه ٢ اوت/ ١٢ مرداد ماه، به اجرا گذاشته شد «پر شمار» گزارش کرده است. بر اساس این خبر کلیۀ ٣٦ زندانی سالن ۱۰ این زندان روز پیش از آن توسط گارد ویژه سیاهپوش زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند. 
بر اساس گزارش هرانا پیش از این «احکام اعدام ٢٩ زندانی سنیّ مذهب محبوس در زندان رجایی‌شهر به دایره اجرای احکام» اعلام شده بود و احکام اعدام ٧ تن دیگر از افراد منتقل شده از آن جهت که در مرحله بدوی است «قانونا تا پایان مراحل دادرسی و قطعیت حکم قابل اجرا شدن نیست».
منابع نزدیک به خانواده های حداقل ٢١ زندانی منتقل شده به هرانا گفته‌اند که وزارت اطلاعات در تماس تلفنی از آنان خواسته است به «پزشکی قانونی کهریزک، که محل دریافت جسد زندانیان اعدام شده است، مراجعه کنند». به گزارش هرانا، «خانواده هایی که به محل رسیده‌اند اجساد کفن پیچ شده فرزندان خود را دیده‌اند»، اما تعدادی از خانواده‌ها به خاطر دوری راه هنوز موفق به حضور در محل نشده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا اسامی افرادی که احکام اعدام آنان برای اجرا اعلام شده بود از این قرار است: ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، عبدالرحمان سنگانی، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎﻧﻈﺮﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، سید جمال سید موسوی، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ و ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ.
هرانا یادآور می شود که «کاوه شریفی یکی از این زندانیان در حالی که بخاطر سکته قلبی در بیمارستان خارج از زندان بستری بود از آن مرکز درمانی به قرنطینه زندان و سپس سلولهای انفرادی منتقل شده» است.
هفت نفری که حکم اعدام آنان هنور تایید نشده و در دیوان‌عالی کشور در دست بررسی است، عبارتند از: قاسم آبسته، خسرو بشارت، انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه، داود عبداللهی و ایوب کریمی. 
هرانا با اشاره به اعدام شهرام احمدی که نام وی در میان اعدام شدگان وجود دارد یاد آوری می کند که دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود در ماه مارس از او بعنوان «مبلغ مذهبی یاد کرده و محکومیت او را به اعدام نمونه‌ای از نبود آزادی های مذهبی در ایران خوانده بود».
دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران این افراد را به «عضویت در گروه اسلامگرای "توحید و جهاد" و شرکت در عملیات های بمب گذاری، ترور و سرقت» متهم می کند. این افراد همواره این اتهامات را رد کرده و سبب محکومیت خود را باورهای مذهبی خویش می دانند. 
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه ٣ اوت/ ١٣ مرداد ماه منتشر شد از «گروهک تروریستی تکفیری سنندج موسوم به توحید و جهاد» یاد می کند و می نویسد: «به دنبال گسترش عقاید سلفیت تکفیری در منطقه غرب کشور، تعدادی از فریب خوردگان در زمستان سال ۱۳۸۷ فعالیت تروریستی خود را معطوف به ایران نمودند» و به تشکیل «گروهی تروریستی که در بین مردم به نام "گروه ابوبکر" معروف گردیده بود» دست زدند.
وزارت اطلاعات مشخصات و اقدامات این افراد را «بسته تر کردن دایره مسلمانی و تکفیر دیگران بنابر اجتهاد شخصی، پایین بودن سواد فقهی و شرعی نفرات اصلی گروه و اجتهاد مبانی فقهی بر اساس فهم پایین آنها، تاثیرپذیری از تفکر تکفیری وهابیت و نفی مبانی فقه شافعی و تکفیر علمای شاخص اهل سنت، ماجرا جویی، افراط در عقیده، یکجانبه نگری کور و عدم قبول یا تحمل نظر و عقیده دیگران و خشونت در رفتار» ذکر کرده است.
وزارت اطلاعات همچنین این افراد را به ٢٤ فقره جرم و جنایت و از جمله «توزیع شکلات مسموم بین پرسنل نیروی انتظامی ، نظامی و قضایی شهر سنندج، چندین سرقت و حملۀ مسلحانه، ترور دادیار دادگستری سنندج و چند تن از مقامات روحانی، درگیری با پرسنل وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران» متهم می کند.
به گزارش وزارت اطلاعات «تعداد ۱۰۲ نفر از عناصر و هواداران» این گروه شناسایی شده اند که «از این افراد تعدادی در درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی و امنیتی به هلاکت رسیدند و تعدادی دستگیر و برخی از آنها محکوم به اعدام و تعدادی نیز به حبس محکوم گردیدند». 
رادیو فرانسه