به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۵

قدرت‌نمایی حزب راست افراطي در انتخابات ایالتی آلمان

 «پناه‌جويان» پاشنه آشيل مركل 

درست همان چیزی که برای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در میان بسیاری از جهانیان اعتبار و احترام به همراه آورد، محبوبیت او در میان آلمانی‌ها را کاهش داد. آغوش باز مرکل روی پناه‌جویان و بازگذاشتن مرزهای این کشور اروپایی به روی آوارگان جنگ‌زده، به ملی‌گرایی آلمانی‌ها دامن زد و برای حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» اقبالی کم‌سابقه را به دنبال داشت. روز گذشته در حالی نتایج انتخابات ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن از افول محبوبیت حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل حکایت داشت که صدراعظم آلمان همچنان بر سیاست مرزهای باز اصرار دارد و از آن‌سو فراوکه پتری، رهبر حزب راست‌گرای افراطی آلترناتیو، برای آلمان بارها از هوادارانش خواسته برای جلوگیری از ورود پناه‌جویان به مرزهای آلمان اگر لازم شد حتی به روی آنها آتش بگشایند. بیش از یک میلیون پناه‌جو اکثرا از عراق و سوریه سال گذشته وارد آلمان شدند و برای شهروندی در این کشور ثبت‌نام کردند. در پی نتایج اولیه انتخابات که یکشنبه‌شب اعلام شد، تقریبا همه احزاب آلمانی نسبت به انتخابات گذشته با ریزش آرا روبه‌رو شدند و فقط حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» بود که تنها سه سال پس از تأسیس خود توانست به طرز چشمگیری موفق شود.

براساس نتایج اولیه انتخابات محلی، حزب سوسیال‌دموکرات با پنج درصد ریزش آرا توانست ٣٠,٥ درصد آرا را به دست آورد و پس از آن حزب ضدمهاجرتی راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان توانست ٢٠.٩ درصد آرا را از آنِ خود کند و حزب راست میانه دموکرات مسیحی با کسب ١٩ درصد آرا، کمترین آرای خود را در طول سال‌های اخیر به دست آورد. این درحالی است که اوایل سال جاری میلادی بسیاری از ناظران، حزب دموکرات مسیحی را بخت اول تشکیل دولت در این ایالت می‌دانستند.

در ١٠ سال گذشته ائتلافی از حزب سوسیال‌دموکرات و حزب دموکرات مسیحی ایالات شرقی مکلنبورگ ـ فورپومرن را اداره می‌کردند اما پیامدهای استراتژی دولت آلمان در قبال بحران پناه‌جویان، بسیاری از آلمانی‌های ملی‌گرا را به سمت حزب آلترناتیو برای آلمان کشاند و موجب کاهش محبوبیت آنگلا مرکل در این کشور شد. اگرچه نتایج انتخابات در ایالت یک میلیون و ٦٠٠ هزار نفری مکلنبورگ-فورپومرن تأثیر چندانی بر عملکرد دولت آلمان ندارد، اما این پیروزی حدود یک سال پیش از انتخابات ١٨ سپتامبر برلین و انتخابات عمومی سال آینده این کشور، برای راست‌های افراطی ارزشی نمادین دارد. مرکل از سال ٢٠٠٥ بی‌وقفه قدرت را در دست داشته اما حالا و با ظهور حزب آلترناتیو برای آلمان، شک‌وتردیدها درباره ادامه قدرت او و پیروزی‌اش در انتخابات عمومی سال آینده افزایش یافته، هرچند مرکل خود هنوز اعلام نکرده است آیا برای چهارمین‌بار در انتخابات سال ٢٠١٧ شرکت می‌کند یا نه.
در حالی که حزب سوسیال دموکرات با وجود کاهش آرا همچنان بیشترین آرا را در مقایسه با دیگر احزاب به ‌دست آورده و نتایج حزب دموکرات مسیحی نیز برای این حزب تحقیرآمیز بوده است، احزاب چپ‌گرا نیز با کاهش قابل‌توجهی در آرای خود روبه‌رو شدند. برای مثال، حزب چپ که در انتخابات پنج ‌سال گذشته بیش از ١٨ درصد آرا را به‌دست آورده بود، در انتخابات اخیر فقط ١٣,٢ درصد آرا را کسب کرد، حزب هوادار محیط زیست «سبز» هم با کاهشی حدود سه‌درصدی نسبت به انتخابات پیشین، توانست فقط ٤.٩ درصد آرا را به دست آورد. این در حالی است که حزب آلترناتیو برای آلمان که سه سال پیش با برچسب ضداروپا، تأسیس شد، حالا توانسته در ٩ پارلمان ایالتی نماینده داشته باشد. ازهمین‌روست که روز گذشته فراوکه پتری، رهبر این حزب، نتیجه انتخابت روز یکشنبه را ضربه‌ای به آنگلا مرکل خواند و از آن سو «لایف- اریک هولم» نامزد حزب آلترناتیو برای آلمان، هم گفت: «از همه شیرین‌تر این است که ما حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل را پشت‌سر گذاشتیم. این آغاز پایان مرکل به عنوان صدراعظم است». به باور بسیاری از اعضای حزب دموکرات مسیحی، تنها مسئله تعیین‌کننده در انتخابات اخیر، سیاست‌های احزاب در قبال بحران پناه‌جویان بوده است. مقامات حزب می‌گویند بزرگ‌ترین مشکل آنها در دوران تبلیغات انتخاباتی، پذیرش تعداد زیادی مهاجر در یک سال گذشته بوده است. پیتر توبر، دبیر کل حزب دموکرات مسیحی هم نتیجه انتخابات را تلخ و تجربه‌ای جدید توصیف کرد. توبر گفت: «ما مسئول این نتیجه هستیم. مشخص بود موضوع پناه‌جویان بسیار تعیین‌کننده بود».
جم اوزدمیر، یکی از رهبران حزب سبزهای آلمان، در نخستین واکنش به نتایج انتخابات گفت نباید موفقیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» را فقط با ناخشنودی از سیاست مربوط به پناه‌جویان توضیح داد. وی افزود درواقع همه احزاب دموکرات آلمان آرایی از دست داده‌اند. او هشدار داد بنابراین نباید فقط تقصیر را به گردن آنگلا مرکل انداخت، زیرا سیاست مربوط به پناه‌جویان را همه احزاب مشترکا خواسته‌اند و هرکس باید مسئولیت سهم خود را برعهده گیرد. ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن که از ایالت‌های آلمان شرقی بود و در سال ١٩٩٠ به جمهوری فدرال آلمان ‌غربی پیوست، در گذشته با افول بخش‌های صنعتی‌اش روبه‌رو بود اما سال گذشته به بالاترین تولید ناخالص داخلی و پایین‌ترین نرخ بی‌کاری از زمان پیوستن به آلمان غربی رسید.
روزنامه شرق