به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۹۵

روسیه بدعهدترین و سودجو ترین کشور جهان


 دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه در  موضع گیری شرم آوری ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا را موضوع داخلی این کشور دانست. این موضع گیری روسیه در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن و همچنین ممنوعیت پذیرش مهاجران خارجی در آمریکا را به شدت محکوم کرده‌اند.


به گزارش اینترفاکس، سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضوع رسمی این کشور در قبال ممنوعیت سفر مسلمان به آمریکا گفت: من فکر می‌کنم این موضوعی نیست که به ما ارتباطی داشته باشد!

ولادمیر پوتین ریاست جمهوری روسیه که با در پیش گرفتن سیاست های توسعه طلبانه خود در جهان تلاش زیادی برای نزدیک شدن به جهان اسلام دارد. عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی است که با ۵۷ کشور از چهار قاره بزرگترین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد به شمار می رود.

۷ ماه پیش یعنی خرداد ماه ۱۳۹۵ ولادمیر پوتین در نشست گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام ادعا کرد که روسیه به شکل فعال از کشورهای مسلمان پشتیبانی می کند و جهان اسلام همیشه می تواند روسیه را به عنوان هم پیمان قابل اعتماد در حل مشکلات فوری خود حساب کند. اما ظاهرا کلماتی مانند اعتماد و اطمینان در ادبیات پوتین بی معناست.

در آن زمان هنوز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار نشده بود و پوتین گمان نمی کرد که در این انتخابات پوپولیستی چون دونالد ترامپ رای خواهد آورد که به یک باره تمامی سیاستهای امنیت ملی نیم قرن گذشته آمریکا را تغییر داده و دست دوستی به سمت روسیه دراز خواهد کرد.

پوتین با تصور آنکه با کمک مسلمانان خصوصا با استفاده قدرت منطقه ای ایران می تواند نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش دهد از پشتیبانی از جهان اسلام دم زد و مسکو را متحد مطمئن جهان اسلام نامید.

البته تجربه شراکت اقتصادی بارها به ایران ثابت کرده که روسها هرگز به تعهدات تجاری خود پایبند نیستند. در قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر روس ها چندین سال تکمیل این نیروگاه را به تعویق انداختند و چندین برابر مبلغ قرارداد از ایران پول دریافت کردند. در حوزه نظامی نیز پوتین بارها از مهره ایران برای گرفتن امتیاز از آمریکا استفاده کرده است. نمونه بارز آن قرارداد فروش اس۳۰۰ بود که بارها به تعویق افتاد و نهایتا پس از امضای قرارداد هسته ای میان ایران و غرب به صورت نصفه و نیمه تحویل داده شد.

اما این بار موضع گیری مسکو در خصوص فرمان ترامپ نه فقط ایران که جهان اسلام را هدف گرفته است. به نظر می رسد که شناخت دوست و دشمن و سودجویان و فرصت طلبان بین المللی یکی از لازمه های شرایط کنونی جهان اسلام به خصوص کشور ایران است.

کلمه- زهرا امیری