به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۲، ۱۳۹۶

گزارشگر ویژه حقوق بشر: حکومت ایران مجبور است با مردم به سازش برسد


عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در گفتگویی با بی بی سی فارسی در اشاره به اعتراضات اخیر ضددولتی در ایران گفته است حکومت این کشور در نهایت مجبور خواهد بود با مردم خود به سازش برسد و اوضاع در شکل فعلی دوام نخواهد داشت.

او درحالی اظهار نظر می کند که نگرانی های زیادی در مورد وضعیت بازداشتی ها پس از اعتراضات اخیر ایران وجود دارد.
در اعتراضاتی که از روز هفتم دی ماه در مشهد با شعارهایی علیه دولت شروع و به سرعت به ده ها شهر کوچک و بزرگ ایران کشیده شد حداقل ۲۱ نفر جان باخته اند. در این اعتراضات اغلب شعارهایی علیه رهبر ایران شنیده می شد.
یک نماینده مجلس گفته است که حدود ۳۷۰۰ نفر در جریان این اعتراضات دستگیر شدند هرچند مقام ها می گویند شمار زیادی از آنها آزاد شده اند.
خانم جهانگیر گفت: "پیشتر هم در بسیاری از گزارش هایم گفته ام که شکنجه در بازداشتگاه ها و زندان های ایران بسیار شایع است. دیگر اینکه ما گزارش هایی دریافت کرده ایم مبنی بر بازداشت به اصطلاح بازدارنده شماری از دانشجویان. این نوع بازداشت ها را کاملا محکوم می کنم. کاملا غیرقابل تصور و خلاف موازین بین الملل است که افرادی را به ظن اینکه شاید به طرفداری از خواسته هایشان چیزی بگویند بازداشت کنند."
او گفت نگرانی اش را با مقام های ایرانی در میان گذاشته است: "در گفتگو با مقام های ایرانی در ژنو و دولت ایران حتی الامکان تلاش کردم آنها را قانع کنم که زندانی عقیدتی و سیاسی، کنشگران حقوق بشر و همه آنهایی که به دلیل دفاع از حقوق خودشان یا دیگران زندانی شده اند باید آزاد شوند. و حالا تعداد آنها بیشتر هم شده."
خانم جهانگیر گفت: "رویدادهای اخیر بیم و نگرانی من را تایید کرد و بیم من این بود که جامعه دوقطبی خواهد شد چون که حکومت نیروهای نظامی، شبه نظامی و بسیجی خودش را دارد و حالا همین ها در مقابل مردمی قرار گرفته اند که با مطالبات مشروع و موجه به تظاهرات پیوسته بودند و این نوع تقابل می تواند فقط منجر به سرکوب بیشتر شود."
خانم جهانگیر به حکومت ایران هشدار داد که نمی تواند با ایجاد رعب برای همیشه به این روال ادامه دهد.
او گفت: "به نظر من اوضاع در ایران بر وفق مراد خود دولت هم نخواهد بود مگر اینکه با مردم خودش به نوعی سازش برسد و به آنها اجازه دهد تا از حقوق شان برخوردار باشند به دلیل اینکه نظام موجود در ایران از بسیاری جهات متعدی و سرکوبگر است. جو رعب و وحشت در میان ایرانیان داخل کشور که می خواهند مطالبات خود را طرح کنند وحشتناک است. حتی در میان ایرانیان خارج از کشور. من بارها داستان های رعب انگیز ایرانیان برون مرزی در مورد اذیت و آزار نزدیکانشان در داخل ایران را شنیده ام. هیچ نظامی نمی تواند در عین اعمال یک چنین ظلم و تعدی مداومی علیه مردم خودش مدعی حکومت مردم سالارانه یا دمکراتیک هم باشد و نمی تواند برای همیشه دوام بیاورد."
او در مورد تغییراتی که در دوره های اخیر در ایران مشاهده کرده گفت: "البته گام های کوچکی در راستای تغییر اوضاع برداشته شده و ما هم از آنها استقبال کردیم مثلا منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور هرچند روند اجرای آن بسیار کند است من فکر می کنم حسن روحانی متوجه هست که حقوق مردم در کشورش نقض می شود و می خواهد جلوی آن را بگیرد ولی نظام جمهوری اسلامی به گونه ای است که حتی رئیس جمهور منتخب مردم تحت فرمان نیروهای غیرمنتخب است."
اعتراضات در ایران با حمایت قاطعانه مقام های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مواجه شده است. نیکی هیلی، سفیر این کشور در سازمان ملل، موضوع را در یک جلسه شورای امنیت مطرح کرد.
اما خانم جهانگیر در مورد حمایت خارجی از معترضان گفت: "من فکر می کنم گاه تلاش نیروهای خارجی برای حمایت از جنبش های داخلی یا بومی نتیجه معکوس یا زیانبخشی دارد. به باور من مردم ایران خودشان از توان کافی برخوردارند. آنها از مصیبت های بسیاری جان به سلامت برده اند. خود آنها توان آن را دارند که هم میهنان سرکوبگر خود را به چالش بکشند."
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران یک روز پیشتر با تکیه بر قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در این کشور، دستور داد که اجرای حکم اعدام محکومان جرایم مواد مخدر متوقف و به پرونده آنها مجددا رسیدگی شود.
خانم جهانگیر در واکنش به این تحول گفت: "من از این تحول استقبال می کنم و این را در گزارش هایمان گفته ایم. خوب است که نگاه قانون به مجرمان مواد مخدر تغییر کرده ولی این هم کافی نیست. این اقدام هم یکی از گام های کوچکی است که پیشتر اشاره کردم. آنچه باید تغییر کند هسته موضوع است یعنی برقراری یک قوه قضاییه مستقل و رعایت مراحل دادرسی و برگزاری محاکمه های منصفانه و اینکه همه افراد مظنون به اجرای شکنجه باید محاکمه شوند.