به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۹۷

فائزه هاشمی در گفتگو با یورونیوز:

 پیغام داده اند ساکت باشم
فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس ایران در مصاحبه با یورونیوز گفت که راه برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی و سیاسی کشور، بازنگری در سیاست های کلان آن است. وی افزود که نداشتن رابطه با آمریکا هیچ منطقی ندارد و با سیاست های سالهای اول انقلاب، نمی توان کشور را اداره کرد.


او که به تازگی از دانشگاه آزاد اسلامی اخراج شده است به یورونیوز گفت که اخراج، ممنوع الخروجی و احضارهای پی در پی، تنها برای ساکت کردن او است و پیغام های متعددی به او رسیده است که اگر ساکت باشد کاری به او نخواهند داشت.
فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم، مدیرمسول روزنامه توقیف شده زن و فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از چهره های بانفوذ سابق در جمهوری اسلامی است. او علت وضعیت فعلی اقتصادی و سیاسی ایران را در سیاست های کلان حکومت به خصوص سیاست های خارجی می داند و در مصاحبه با یورونیوز گفت: «بی عملی دولت بی تقصیر نیست ولی مساله اصلی سیاست خارجی ما است که این فشارها را ایجاد کرده است. همین روزها بحث تصویب و عدم تصویب لوایح اف ای تی اف است که با پیوستن به آن شریان بانکی ما باز می شود و دلارهای حاصل از فروش نفت به کشور برمی گردد. بحث رابطه با آمریکا و سیاست های منطقه ای ما هم تاثیر گذاشته و فشارهای بین المللی را روی ما به خصوص از سوی آمریکا زیاد کرده است. نپیوستن به اف ای تی اف هم بانک ها را به روی ما بسته و همه دست به دست هم داده است تا چنین وضعیتی را شاهد باشیم. در مسائل دولت تقصری ندارد چون اختیاری ندارد و سیاست های کلان نظام، تاثیرگذار و علت است.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) خروج کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی را اعلام کرد و از بازگشت دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران خبر داد. مرحله اول این تحریم ها ماه اوت (۱۵ مرداد) در دستور کار قرار گرفت و قرار است دور دوم آن از روز ۱۳ آبان اجرا شود. پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم های جدید علیه ایران، وضعیت اقتصادی این کشور، بحرانی شد و قیمت دلار به پول ایران تا بیش از ۷ برابر رکورد شکست. هرچند که طی دو روز گذشته این روند صعودی متوقف و در پی صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تامین مصارف ارز خدماتی و ادامه رونق بورس تهران، قیمت دلار و سکه در بازار آزاد ایران سیر نزولی به خود گرفته است.