به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۷

جایزه نوبل اقتصاد به دو پژوهشگر آمریکایی ویلیام نوردهاوس و پل رامر،

مبتکران «اقتصاد سبز» تعلق گرفت
پل رامر                               ویلیام نوردهاوس
آکادمی سلطنتی علوم سوئد، روز دوشنبه  ۸ اکتبر/۱۶ مهر، اسامی برندگان پنجاهمین جایزه نوبل اقتصاد را اعلام کرد. بنا بر اعلام این آکادمی، جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ به دو پژوهشگر آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پل رامر، بدلیل انجام مطالعات در زمینه "یکپارچه کردن رشد پایدار و کلان اقتصادی با رفاه اجتماعی ساکنان زمین" تعلق گرفت.
بنا بر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، مطالعات دو پژوهشگر آمریکایی، ویلیام نوردهاوس و پل رامر، در زمینه "یکپارچه کردن تغییرات آب و هوایی با تحلیل‌های اقتصاد کلان در بلند مدت"، اجازه می‌دهد تا مدل‌های ایجاد شده برای کنش‌های متقابل بین اقتصاد بازار و طبیعت و دانش توضیح داده شود.
در بیانیه آکادمی سلطنتی علوم سوئد تاکید شده است: برندگان امسال به نتیجه دقیق برای این تحقیقات دست نیافتند اما به لطف این تحقیقات، ما به پاسخ به این بحث علمی که چگونه می‌توانیم به رشد اقتصادی جهانی پایدار و کلان دست یابیم، نزدیک‌تر می‌شویم.
ویلیام نوردهاوس، یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد، ۷۷ ساله و متولد آمریکا است. این اقتصاددان و استاد دانشگاه ییل، مبتکر مدل‌سازی اقتصادی و تغییرات آب و هوایی در سال ۱۹۹۰ است.
پل رامر، ۶۲ ساله، دیگر برنده جایزه نوبل اقتصاد امسال هم در آمریکا متولد شده است. این اقتصاددان، تا روز ۲۴ ژانویه سال جاری (۲۰۱۸)، معاون ارشد بانک جهانی بود. پل رامر، همچنین، استاد اقتصاد در مدرسه تجارت استِرن، دانشگاه نیویورک است. این اقتصاددان برجسته آمریکایی به دلیل انجام مطالعات بر روی "چگونگی بکار گرفتن توان اقتصادی برای تولید طرح‌های نوین و فن‌آوری‌های پیشرفته جدید در موسسات" شهرت دارد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از پل رامر، یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ گزارش می‌دهد که وی به هیچ روی انتظار دریافت چنین جایزه‌ای را نداشته است. پل رامر گفته است: صبح دوشنبه چندین بار با تلفن شخصی من تماس گرفته شد اما تصور کردم که این تماس‌ها، تبلیغاتی است و به آن‌ها پاسخ ندادم.
جایزه نوبل اقتصادی از سال ۱۹۶۹ هر ساله به یاد آلفرد نوبل به برجسته‌ترین شخصیت‌های اقتصادی جهان که دستاوردی در این حوزه داشتند، اعطا می‌شود.
طی پنجاه دوره اعطا جایزه نوبل اقتصاد، آمریکای شمالی و غرب اروپا بیشترین برندگان در این حوزه را داشتند. تاکنون تنها یک زن، به نام الینور اوستروم، از آمریکا، در سال ۲۰۰۹، این جایزه را کسب کرده است.

رادیو فرانسه