به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۹۷

زینب سکانوند و دو زندانی دیگر در ارومیه اعدام شدند

۳ زندانی محبوس در زندان ارومیه از جمله یک کودک-مجرم (زینب سکانوند) که در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود، اعدام شدند. این زندانیان روز گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند. روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از انتقال زینب سکانوند به سلول انفرادی عنوان کرد "مقامات ایران باید فورا محکومیت اعدام زینب سکانوند را لغو کرده و زمینه اعاده دادرسى را بدون توسل به مجازات اعدام‌ و‌ مطابق با اصول دادرسى عادلانه ناظر به اطفال و نوجوانان فراهم نمایند."
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز سه‌شنبه ۲اکتبر/ ۱۰ مهر، ۳ زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.هویت این زندانیان از سوی هرانا "سلمان خان‌علیلو"، "حسن حاجیلو" و "زینب سکانوند" عنوان شده است.
زینب سکانوند فرزند محمد، متولد یک تیر ماه سال ۱۳۷۳ در ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۰ یعنی در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شد و در شعبه ۲ دادگاه کیفری ارومیه به اعدام محکوم شد و این حکم در نهایت در شعبه ۸ دیوان عالی کشور به تأیید رسید. وی که اسفند ماه سال ۸۸ یعنی در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده بود به گفته نزدیکانش از سوی همسر خود مورد خشونت خانگی قرار می‌گرفت.
زینب سکانوند دوسال اول محکومیت خود را در زندان شهر خوی سپری کرده بود پس از صدور حکم قصاص به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در این زندان با موافقت مسئولان زندان با یکی از زندانیان مرد ازدواج می‌کند. وی از همسر جدید خود در زندان باردار شد تا اینکه روز جمعه ۹ مهر ماه در یکی از بیمارستان‌های شهر ارومیه بچه خود را مرده به دنیا آورد.
هرانا روز گذشته در گزارشی از انتقال دست کم ۴ تن از زندانیان محبوس در اندرزگاه‌های مختلف زندان ارومیه جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی خبر داده بود.
اتهام منتقل شدگان قتل عمد گزارش شده بود.

بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.
مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند، که اصطلاحاً آن را اعدام "مخفیانه"می خوانند.
بر اساس داده های ۲۹۴۵ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین ۱۳۹۶ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۶) دست کم ۳۲۲ شهروند اعدام شدند و ۲۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۲۳ حکم اعدام که در ملأعام انجام شده است.
رادیو بین المللی فرانسه