به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۸

سپاه پاسداران: پهپاد آمریکایی را سرنگون کردیم؛ ارتش آمریکا: پهپادی در آسمان ایران نداشته‌ایم

یک مقام آمریکایی: ایران پهپاد تجسسی ما را بر فراز آبهای بین المللی سرنگون کرده است
سپاه پاسداران انقلاب در ایران گفته است که یک پهپاد تجسسی آمریکایی را در فضای ایران هدف قرار داده و سرنگون کرده اما ارتش آمریکا پرواز پهپاد در آسمان ایران را تکذیب کرده است.

صبح پنجشنبه، ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن)، به نقل از بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا - سنتکام - گزارش شد که " هیچ هواپیما و پهپاد آمریکایی در ساعات گذشته در حریم هوایی ایران پرواز نکرده است." وی در این مورد توضیح بیشتری نداده و مشخص نیست که آیا پهپادهای آمریکایی در نقاط دیگری احتمالا در نزدیک مرز هوایی ایران پرواز داشته‌اند یا نه.

پیشتر، روابط عمومی سپاه پاسداران گزارش می دهد که صبح پنج‌شنبه یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا "پس از ورود به فضای ایران" سرنگون شده است. این بیانیه افزوده است که این پهپاد از نوع نوع گلوبال هاک بوده و آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در استان هرمزگان آن را هدف قرار داده و ساقط کرده است. هرمزگان درست در شمال تنگه هرمز قرار دارد.

در این بیانیه آمده است که "در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد."

روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای امنیت جمهوری اسلامی که در یک نشست امنیتی در مسکو شرکت کرده بود در مورد ورود نظامی به حریم هوایی جمهوری اسلامی هشدار دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای شمخانی گفته بود: "مرزهای هوایی ایران خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد."

این خبر همزمان با تشدید مجدد تنش میان دو کشور پس از حمله به دو نفتکش در آب های دریای عمان در نزدیکی به تنگه هرمز در روز ١٣ ژوئن و وقوع انفجار در آنها منتشر می‌شود. آمریکا ایران را در آن مقصر دانسته و برای اثبات این اتهام تصاویری را منتشر کرده که ظاهرا توسط پهپادهای آمریکایی گرفته شده است. به گفته مقامات آمریکایی، این تصاویر گروهی از نفرات سپاه پاسداران را نشان می‌دهد که با قایق به یکی از نفتکش‌ها نزدیک شده و یک مین چسبنده عمل نکرده را از بدنه کشتی جدا می‌کنند.

ایران اتهام دست داشتن در این انفجارها را رد کرده و این واقعه را "مشکوک" دانسته است.

اسه روز پیش در روز ۱۷ ژوئن ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) گزارش کرد که نیروهای ایرانی به سوی یک پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های دریای عمان شلیک کردند اما موشک شلیک شده از فاصله یک کیلومتری پهپاد عبور کرد و آسیبی به آن نرساند.

به گفته سنتکام، در روز حمله به دو نفتکش‌ در دریای عمان، یک موشک زمین به هوای ایرانی به سوی یک فروند پهپاد آمریکایی از نوع MQ-۹ شد تا تا مانع از "مشاهده حمله سپاه پاسداران به نفتکش کوکوکا کوریجس شود."

در بیانیه روز ۱۷ ژوئن سنتکام به حمله دیگری هم به یک پهپاد آمریکایی اشاره شده که به گفته سنتکام توسط حوثی‌های یمن صورت گرفته و به سقوط پهپاد منجر شده است.

بی بی سی  فارسی 


یک مقام آمریکایی: ایران پهپاد تجسسی ما را بر فراز آبهای بین المللی سرنگون کرده است

یورونیوز: خبر فوری 
یک مقام آمریکایی روز پنج شنبه گفت که یک پهپاد تجسسی آمریکایی که در حریم هوایی بین‌المللی در تنگه هرمز در حال پرواز بود از سوی نیروهای ایرانی مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.
این مقام آمریکایی به رویترز گفته است که پهپاد ساقط شده از نوع ترایتون MQ-4C بوده است و با یک موشک زمین به هوا از سوی ایران ساقط شده است.

اطلاعات بیشتری درباره زمان این حمله از سوی این مقام آمریکایی عنوان نشده است.
لوکاس تاملینسون خبرنگار فاکس نیوز که خبرهای پنتاگون را پوشش می دهد در توئیتی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که ایران این پهپاد که ویژگی اش پرواز در ارتفاع بالاست را با یک موشک زمین به هوا در تنگه هرمز و در حریم هوایی بین‌المللی ساقط کرده است.

شرکت نورثروپ گرومن که این پهپاد را تولید کرده در وب‌سایتش پهپاد ترایتون را پهپادی توصیف کرده است که می تواند بیش از ۲۴ ساعت در آسمان پرواز کند و تا ارتفاع بیش از ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) اوج بگیرد.
ساعتی پیش وب سایت سپاه نیوز خبر داده بود که سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع گلوبال هاوک را که در حال «جاسوسی» بوده است بر فراز استان هرمزگان ساقط کرده‌اند.
خبرگزاری فارس در گزارشی که تیتر «گلوبال‌هاوک؛ غول ۲۰۰ میلیون دلاری که سپاه آن را ساقط کرد» این پهپاد را از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا ارزیابی کرده است که قیمت هر فروند آن با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد.

تایید این خبر از سوی آمریکایی ها نگرانی ها از رویارویی نظامی مستقیم میان تهران و واشنگتن را افزایش داده است.