به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۸

ترامپ: حمله به مواضعی در ایران را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز متوقف کردم

دونالد ترامپ گفته است، در مقابل با ایران عجله ای ندارد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است، در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، وی دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرد، اما وقتی شنید که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرد.

آقای ترامپ روز جمعه ۳۱ خرداد در چند پیام توئیتری، با اشاره به اینکه نیروهای ایرانی «یک پهپاد بی‌سرنشین را که در آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کرد سرنگون کردند» نوشت: «شب گذشته برای حمله متقابل به سه موضع مختلف، دست‌مان روی ماشه بود اما وقتی پرسیدم چند نفر جان می‌بازند یک ژنرال پاسخ داد ۱۵۰ نفر».

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که دونالد ترامپ در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی، ابتدا دستور «حمله محدود» به ایران را صادر کرده اما در مراحل اولیه عملیات، دستور توقف آن را داده است.

نیویورک تایمز همچنین نوشته بود که این حملات محدود قرار بود بامداد جمعه انجام شود.

روز پنج‌شنبه ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی یک پهپاد آمریکا با موشک سپاه پاسداران، دونالد ترامپ ابتدا در پیامی توئیتری نوشت که «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد».

با این حال وی اندکی بعد با تأکید بر اینکه «اگر این پهپاد حامل سرنشین بود، موضوع خیلی تفاوت می‌کرد» گفت احساسی قوی دارد که ممکن است این حمله به طور اشتباهی صورت گرفته و «مثلا یک ژنرال ]ایرانی[ یا یک نفری اشتباهی این پهپاد را سرنگون کرده باشد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، مسئولیت حمله موشکی سپاه به سوی پهپاد آمریکایی را پذیرفته‌اند و حساب توئیتری منتسب به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با انتشار ویدئویی گفته است که پهپاد آمریکایی «در ساعت ۴:۰۵ صبح پنج‌شنبه» و «توسط سامانه سوم خرداد» پس از «ورود به حریم هوایی ایران» رهگیری و منهدم شده است.

سپاه پاسداران نیز در اقدامی کم‌سابقه به فاصله‌ای کوتاه دو اطلاعیه صادر کرد و مدعی شد که حمله نیروی هوا-فضای سپاه به پهپاد آمریکایی در «منطقه کوه مبارک استان هرمزگان» صورت گرفته است.

این ادعا در حالی مطرح شده که ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا، عصر پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که پهپاد آمریکایی در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل ایران و [ازین رو در محدوده بین‌المللی] و در ارتفاع بالا در حال پرواز بوده که هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اواخر شامگاه پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی خبر داد که رئیس جمهوری آمریکا از طریق عمان به ایران درباره «حمله قریب‌الوقوع» هشدار داده و بار دیگر خواستار مذاکره شده است.


با این حال خبرگزاری‌های ایرنا و فارس روز جمعه «به نقل از منابع آگاه» چنین خبری را تکذیب کردند.

آقای ترامپ در پیام‌های توئیتری خود همچنین بار دیگر از دولت باراک اوباما انتقاد کرده است که علاوه بر «توافق نومیدکننده و وحشتناک» با ایران، میلیاردها دلار در اختیار جمهوری اسلامی گذاشت.

از ماه آوریل که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، تنش بین دو کشور تشدید شده و به ویژه دو حمله به فاصله حدود یک ماه به نفتکش‌ها در آب‌های منطقه بر شدت این تنش افزوده است.

آمریکا و شماری از متحدانش ایران را عامل هر دو حمله می‌دانند اما جمهوری اسلامی دست داشتن در این حملات را «مضحک» و «نگران‌کننده» خوانده است.

منابع: رویترز، توئیتر و رادیو فردا /ج