به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۸

نگاهی به تحریم های جدید آمریکا از نگاه مطبوعات ایران

ظریف؛ کسی که می‌خواست تحریم‌ها را از بین ببرد اما خودش تحریم شد!
وزیر خزانه داری آمریکا که ریاست اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران را برعهده دارد اعلام کرد که تا آخر هفته ظریف را در لیست تحریم ها قرار می دهد.

جواد ظریف با رویای خوش بینانه‌ی حل بحران عمیق بین ایران و امریکا قدرت را بدست گرفت، سال‌ها با آمریکایی‌ها پای میز مذاکره نشست، قدم زد و خندید، بسیاری از خواسته‌های آنها را اجابت کرد و حتی به گفته خودش از خطوط قرمزهایی هم عبور کرد اما حالا پس ازشش سال تلاش خودش هم توسط آمریکا تحریم می‌شود.

علاوه بر نام محمدجواد ظریف اسامی چند تن از فرماندهان نظامی ایران نیز در فهرست تحریم ها گذاشته شده است

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در تشریح برخی از جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران گفت که این دستور سه فرمانده ارشد ایران از جمله سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه را بخاطر تهدید به بستن تنگه هرمز تحریم می‌کند. وی ادامه داد که سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه بخاطر دخالت وی در سرنگونی پهپاد آمریکایی و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی در زمره این فرماندهان هستند.
منوچین در ادامه گفت که دستور ترامپ همچنین شامل فرماندهان 5 منطقه دریایی ایران دیگر نیز می‌شود که عبارتند از:
• عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
• رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
• یدالله بادین فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
• منصور روانکار فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
• علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام شده است که هرگونه دارایی‌های این فرماندهان نظامی در آمریکا و یا دارایی‌های آنها که در اختیار یا کنترل اشخاص آمریکایی باشد، مسدود خواهد شد و هرگونه معامله‌ای که این افراد یا منافعشان در آن دخیل باشد، ممنوع خواهد بود. 

همچنین رئیس جمهور آمریکا خبر از تحریم شدن رهبر داد. ترامپ اعلام کرد تحریم‌ها دسترسی رهبران ایران به منابع مالی را محدود خواهد کرد. 

این اقدام با واکنش حسن روحانی رو به رو شد. روحانی گفت: «آمریکایی‌ها آنقدر عقل‌شان را از دست داد‌ه‌اند که می‌خواهند رهبری یک کشور را تحریم کنند که ایشان به آمریکا نیاید؛ خوشمزه است! ما شما را راه نمی‌دهیم بعد می‌گویید شما نیایید؟ هیچ حکومتی اگر یک ذره خرد و تدبیر داشته باشد نمی‌آید بالاترین مقام یک کشور آن هم نه‌تنها مقام سیاسی، بلکه مقام دینی، اجتماعی و معنوی نه یک فرد که فقط رهبر ایران است بلکه رهبر عاشقان ایران انقلاب اسلامی و شیعیان در جهان اسلام و در سراسر جهان است را تحریم کند.»
روحانی ادامه داد:
«این همه مردم در عراق پاکستان،سوریه، لبنان، افغانستان، کویت، عراق و در سایر کشورها چه شیعه و غیر شیعه علاقمند و عاشق و مطیع مقام معظم رهبری هستند. می‌گویند می‌خواهیم اموال رهبری را تصرف کنیم! اموال او یک حسینیه و یک خانه ساده است. رهبران ما که مثل رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب‌های خارجی‌شان میلیاردها پول داشته باشند که بخواهید آنها را تحریم و تصرف کنید.»

هنوز مشخص نیست محدودیت های آمریکا برای ظریف تا چه اندازه خواهد بود و آیا ظریف فقط نمی تواند به آمریکا و مجمع عمومی سازمان ملل سفر کند و یا تحریم های جدید کشورهای دیگر را هم در برمیگیرد.