به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۷، ۱۳۹۸

نیکلا سارکوزی خاطرات سیاسی خود را منتشر کرد

نیکلا سارکوزی 
نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه خاطرات سیاسی و شخصی خود را تا زمان آغاز ریاست جمهوری (٢٠٠٧) در کتابی شرح داده است که تحت عنوان "شور" به بازار آمده است. نیکلا سارکوزی در حالی کتاب خود را منتشر می‌کند که قرار است بزودی به اتهام فساد و سوءاستفادۀ مالی محاکمه شود.

نیکلا سارکوزی در کتاب خود پیروزی در انتخابات و رویدادهای روز ۶ مه سال ٢٠٠٧ را به خاطر می‌آورد و می‌نویسد: "وقتی چهرۀ خودم را روی صفحۀ تلویزیون در کنار رقم ۵٣ درصد (میزان آرا) دیدم، همه چیز منفجر شد. همه می‌خندیدند، فریاد می‌زدند، جست و خیز می‌کردند، برخی نیز اشک شادی می‌ریختند. بالاخره تمام شده بود. بالاخره به هدفی که از سالها قبل فکر می‌کردم، رسیده بودم".
نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه خاطرات سیاسی و شخصی خود را تا زمان آغاز ریاست جمهوری (٢٠٠٧) در کتابی شرح داده است که تحت عنوان "شور" به بازار آمده است.
سارکوزی که از سال ٢٠٠٧ تا ٢٠١٢ رئیس جمهوری فرانسه بود، به تفصیل روند صعود سیاسی خود را حکایت می‌کند. او دوران وزارت کشور را که درست قبل از ریاست جمهوری به عهده داشت، بهترین سالهای زندگی‌اش می‌داند. او می‌گوید: "من برنده شدن را دوست دارم. همیشه به خاطر پیروزی مبارزه کرده‌ام اما واقعیت اینست که از شکست‌هایم بیشتر آموخته‌ام".

برخی روزنامه‌های فرانسوی افسوس می‌خورند که سارکوزی فقط از سالهای قبل از ریاست جمهوری سخن گفته و خاطراتش را، مثلاً از سقوط معمر قذافی یا بسیاری رویدادهای سیاسی مهم بین‌المللی، حکایت نکرده است.

سارکوزی در بارۀ امانوئل ماکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه مستقیماً حرفی نمی‌زند اما فقط جایی می‌نویسد: "اگرچه جوانی در راه کسب قدرت، عامل مهم و مثبتی است، اما در دوران اعمال قدرت به نقطۀ ضعف تبدیل می‌شود".

سارکوزی همچنین با برخی شخصیت‌های سیاسی فرانسوی تسویه‌حساب می‌کند. او بیش از همه، از نخست‌وزیر دولت خود، فرانسوا فیون انتقاد می‌کند و وی را دشمن سیاسی خود می‌داند. سارکوزی همچنین ساختار اتحادیۀ اروپا را "در حال انحطاط پیشرفته" می‌داند و به طور کلی دنیای غرب را در مسیری نزولی می‌بیند. در مورد فرانسه بخصوص، سارکوزی از نخبگان کشور انتقاد می‌کند که هیچوقت برای جنگیدن و مبارزۀ جدی – از جمله علیه اسلام‌گرایی افراطی – آماده نیستند.

رادیو بیت المللی فرانسه