به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۸

رونامۀ لوموند : ترامپ و خامنه ای کار را به جنگ می‌کشانند

آلن فراشون، روزنامه نگار و تحلیلگر فرانسوی در شمارۀ بیستم ژوئن روزنامۀ لوموند نوشته است که علی خامنه ای و دونالد ترامپ عاقبت کار را به جنگ می کشانند، هر چند دو طرف اعلام کرده اند که خواستار جنگ نیستند.  تحلیلگر روزنامۀ لوموند نوشته است که در یک سوی تنش جاری میان آمریکا و ایران علی خامنه ای قرار گرفته که دانش سیاسی اش میراث فرهنگ بازار سنتی است و در طرف دیگر، دونالد ترامپ، بساز و بفروش آمریکایی که خود را "شاه چانه زنی" می داند، هر چند او تنها میراث دار تنبل ثروت پدرش است.

به همین خاطر آلن فراشون معتقد است که کشمکش جاری میان خامنه ای و ترامپ عاقبت می تواند به جنگ منجر شود. یعنی : دقیقاً به چیزی که رئیس جمهوری آمریکا می گوید طالب آن نیست و می خواست از آن اجتناب کند. تحلیلگر لوموند می افزاید که سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران قابلیت بالایی برای تحریک جنگ را دارد و علت این امر به گمان وی تنها این نیست که وزیر امور خارجۀ آمریکا، مایک پمپئو، و مشاور امنیت ملی این کشور، جان بولتون، از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی هستند و هرگز تمایل خود را برای تغییر رژیم در ایران پنهان نکرده اند. علت وقوع جنگ از نظر تحلیلگر لوموند این است که دونالد ترامپ که اعتماد بیش از حدی به قابلیت چانه زنی خود دارد، تصور نمی کرد که در این عرصه با کسی روبرو شود که بیشتر از او در چانه زدن تبحر داشته باشد.

آلن فراشون می افزاید که کل تاکتیک دونالد ترامپ که اتفاقا در خصوص کره شمالی با شکست روبرو شد در ارعاب و تهدید و زیاده خواهی خلاصه می شود. او تنها وعده ای که به طرف مقابل می دهد این است که اگر به انتظارهای او پاسخ رضایت بخش ندهد با "آتش و خشم" وی روبرو می‌شود.

تحلیلگر لوموند در جای دیگری از بررسی خود می افزاید : دونالد ترامپ گمان می کرد که علی خامنه ای را به زانو درخواهد آورد، اما، علی خامنه ای نه فقط در مقابل فشارهای ترامپ مقاومت می کند بلکه به ضدحمله نیز روی آورده است. به گمان آلن فراشون، اگر تحریم های آمریکا به قوت خود باقی بماند، جمهوری اسلامی تهدید کرده که تدریجاً از برجام خارج خواهد شد و این به معنا این است که فاجعه ای در افق به انتظار نشسته است. به گفتۀ آلن فراشون، علی خامنه ای می داند که نتیجۀ شروط مایک پمپئو جز تسلیم او در مذاکرات نیست و رهبر حکومت اسلامی ایران که در داخل کشور سخت هدف انتقاد افکار عمومی قرار گرفته بعید است بتواند به چنین تسلیمی تن دهد.

آلن فراشون بعید نمی داند که حملات اخیر به نفتکش ها در دریای عمان کار بخشی از سپاه پاسداران باشد که هرگز برجام را نپذیرفت و اکنون می خواهد به هرقیمتی آن را به خاک بسپارد.

در پایان، تحلیلگر لوموند می افزاید که سیاست رئیس جمهوری آمریکا در قبال حکومت ایران بر فشار حداکثری استوار است و جای چندانی برای دیپلماسی باقی نمی گذارد. او می گوید : 
دونالد ترامپ با این سیاست خود را در مقابل دو گزینه قرار داده است : 
یا باید عقب بنشیند یا باید پاسخ نظامی بدهد.     

رادیو بین المللی فرانسه