به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۷، ۱۳۹۸

مذاکرات سران گروه بیست در ژاپن؛ ترامپ: ایران هنوز وقت دارد

نشست سران کشورهای صنعتی گروه ۲۰ در ژاپن
  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه و در بدو ورود به اوزاکای ژاپن برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو گروه جی۲۰ گفت که زمان کافی برای رفع تنش میان ایالات متحده و ایران وجود دارد و فارغ از هر فشار و عجله‌ای آنها می‌توانند از زمان خود استفاده کنند.  رئیس جمهوری آمریکا که در کنار نارندرا مودی، نخست وزیر هند به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد ادامه داد: «فکر می کنم که این شیوه در نهایت نتیجه بدهد که در این صورت عالی خواهد شد؛ اگر هم به جایی نرسید که با خبر خواهید شد.»  این اظهارات «آشتی‌جویانه» آقای ترامپ دو روز پس از آن عنوان شد که او با انتقاد از «حماقت» رهبران ایران، این کشور را به نابودی در جریان جنگی کوتاه‌مدت تهدید کرد

با این وجود اشاره روز جمعه آقای ترامپ به مساله ایران پیش‌درآمد مذاکراتی است که او در جریان نشست سران بیست اقتصاد برتر دنیا در مورد ایران خواهد داشت.  

 ماکرون برای «کاهش تنش در خاورمیانه» تلفنی با روحانی گفت‌وگو کرد پیشتر سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرده بود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور قصد دارد در حاشیه اجلاس گروه جی۲۰ با رئیس جمهوری آمریکا در مورد تنش با ایران گفتگو کند.  در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت که افزون بر مسائل تجاری دو کشور، مبارزه با تروریسم و وضعیت غرب آفریقا، تنش موجود با ایران از موضوع‌های اصلی مذاکرات روز جمعه او با رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.  

همچنین شی جی‌پینگ، رئیس جمهوری چین نیز برای شرکت در نشست سران جی۲۰ در اوزاکا به سر می‌برد در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، شرایط حساس خلیج فارس را به تقاطع جنگ و صلح تشبیه کرد و تاکید کرد که چین همواره حامی صلح و مخالف جنگ بوده و هست.  رئیس جمهوری چین از تمام طرف‌های درگیر در منطقه خاورمیانه خواست تا با حفظ آرامش خود نسبت به برقراری ثبات و امنیت در این منطقه حساس تلاش کنند. 

 همزمان دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز ضمن این که بار دیگر از ایران خواست تا نسبت به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای پایبند باشد، تصریح کرد که حساسیت اتحادیه اروپا نسبت به نقض برجام بسیار بالاست و بر همین اساس نظارت‌های جدی بر عملکرد ایران در این خصوص ادامه خواهد داشت.  با توجه به دیدار و مذاکره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با رئیس جمهوری آمریکا در مورد عمل سران کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران، بار دیگر و در آستانه اجرای تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود تلاش ها برای زنده نگه داشتن این توافق در ژاپن ادامه می یابد. 

یورو نیوز 

امانوئل ماکرون: برای جلوگیری از بروز جنگ تلاش می‌کنم 
امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، که در سفر رسمی در ژاپن به سر می‌برد، روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن، از "تلاش حداکثری خود" در روزهای آینده برای جلوگیری از هرگونه رویارویی نظامی میان ایران و ایالات متحده آمریکا خبر داد. همزمان با این اظهارات یک منبع در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به خبرگزاری فرانسه گفت: ایران، روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن/۶ تیر، اقدامات بعدی برای افزایش تولید و ذخیره اورانیوم غنی شده در کشور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم را عملی نمی‌کند.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، که همزمان با نشست سران کشورهای صنعتی گروه ۲۰ و دیدار با مقامات رسمی ژاپن، به این کشور سفر کرده است، با بیان اینکه "هیچ‌کس به اقدام غیرقابل جبران مبادرت نمی‌ورزد، تاکید کرد: اکنون ضروری است که تمامی عوامل درگیر، از تنش‌ها بکاهند.

رییس‌جمهوری فرانسه، با اشاره به دیدارهای میان رهبران گروه ۲۰ در ژاپن، گفت که در چارچوب نشست گروه ۲۰ در اوزاکا در ژاپن، فردا (جمعه) با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، برای ممانعت از بالاگرفتن تنش‌ها و حمله احتمالی نظامی گفتگو خواهد کرد.

امانوئل ماکرون، با اشاره به گزارش دولت ایران مبنی بر گفتگوی تلفنی میان روسای جمهوری ایران و فرانسه، ضمن تائید این گزارش، گفت که به حسن روحانی در مورد خروج از برجام یا نقض توافق هسته‌ای هشدار داده است. وی افزود: به رییس‌جمهوری ایران (در تماس تلفنی) هشدار دادم که خروج از توافق اتمی یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

ماکرون: به ایران نسبت به خروج از برجام هشدار دادم

رییس‌جمهوری فرانسه، در دومین روز از سفر رسمی خود به ژاپن، در برابر خبرنگاران، ضمن تاکید بر لزوم "ادامه فشارها" بر ایران، به ویژه از سوی کشورهای اروپایی امضا کننده توافق جامع اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵، نسبت به خطر بروز جنگ هشدار داده و گفت: هیچ جنگی برای یک مدت کوتاه رخ نمی‌دهد ... هر جنگی یک آغازی دارد... می‌دانیم که چه زمانی شروع می‌شود اما بندرت می‌دانیم که چه زمانی به پایان می‌رسد.

در حالی که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن/۶ تیر، را آخرین مهلت برای اجرایی نمودن یک گام در جهت خروج از برجام اعلام کرده بودند، یک منبع دیپلماتیک در وین به خبرگزاری فرانسه اطمینان داده است که ایران از امروز گام بعدی خروج از توافق اتمی را اجرایی نخواهد کرد.

طبق برجام، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم فراتر برود اما ایران هشدار داده بود که به صورت تدریجی تعهدات خود در قبال برجام را کاهش خواهد داد.

"پهپاد آمریکایی در آب‌های بین‌المللی بوده است"

امانوئل ماکرون، درباره سرنگون شدن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران، هم گفت: بر اساس اطلاعاتی که مقامات فرانسوی در دست دارند این پهپاد که در روز ۲۰ ژوئن سرنگون شد، در آب‌های بین‌المللی بوده است.

اما یک مقام امنیت ملی روسیه، روز گذشته (سه‌شنبه) تاکید کرد که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد پهپاد آمریکایی در حوزه آب های ایران در حال پرواز بوده و سرنگون شده است.

رادیو بین المللی فرانسه