به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۸

سازمان ملل خواستار تحقیق درباره مرگ محمد مرسی شد

سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره مرگ محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر، شده است. آقای مرسی ۶۷ ساله روز دوشنبه در یک جلسه دادگاه ناگهان از حال رفت و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.


آقای مرسی که اولین رئیس جمهور منتخب مصر در یک انتخابات دمکراتیک بود سال ۲۰۱۳ توسط ارتش از قدرت برکنار و از آن زمان زندانی بود.

خانواده مرسی که همواره درباره نحوه نگهداری او در زندان ابراز نگرانی می کرد، گفته است که مقام ها اجازه نداده اند پیکر او در زادگاهش در استان شرقیه در دلتای نیل دفن شود.

او صبح سه شنبه در شرق قاهره دفن شد و گزارش می شود تدابیر امنیتی در اطراف این مراسم شدید بوده است.

روپرت کولویل سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای ضمن اشاره به تعهدات مصر برای رفتار انسانی با زندانیان خواستار تحقیق در این باره شد.

او گفت: "نگرانی هایی درباره شرایط بازداشت آقای مرسی در دوران شش سال حبس او مطرح شده، از جمله در مورد دسترسی کافی به مراقبت های پزشکی، و همچنین دسترسی کافی به وکلا و خانواده. همچنین به نظر می رسد او برای دوره های طولانی در حبس انفرادی نگهداری می شد."

"به اعتقاد ما معلوم است که باید تحقیقات کاملی درباره شرایط مرگ آقای مرسی انجام شود، از جمله در مورد شرایط نگهداری او."

آقای مرسی روز دوشنبه برای روبرو شدن با اتهام جاسوسی به دادگاه رفته بود. او قبلا در پرونده های مختلف به ۴۵ سال زندان محکوم شده بود. دولت مصر دستور تهیه یک گزارش پزشکی قانونی درباره این حادثه را داده است.

پیشتر تلویزیون دولتی علت مرگ را حمله قلبی اعلام کرد.

حزب سابق او، اخوان المسلمین، و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حکومت مصر را مسبب مرگ او شناخته اند.

مرسی که بود؟

محمد مرسی در سال ۱۹۵۱ در روستای عدوه در دلتای نیل در استان شرقیه به دنیا آمد. او در دانشگاه قاهره مهندسی خواند و سپس برای گرفتن دکترا به آمریکا رفت.

او در انتخابات ۲۰۱۲ پس از سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، نامزد اخوان المسلمین، شد.

آقای مرسی در سخنرانی خود بعد از پیروزی در انتخابات از ارتش این کشور ستایش کرد و گفت که به هر طریق ممکن از آن حمایت خواهد کرد.

اما او در دوره متلاطم یک ساله ریاست جمهوری اش متهم بود به اسلام گرایان اجازه داده صحنه سیاسی را به انحصار خود در آورند و به سوءمدیریت اقتصاد متهم شد.

به تدریج مخالفت عمومی با دولت او بالا گرفت و در سالگرد شروع به کار او در روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ میلیون ها نفر در اعتراض به خیابان ها رفتند.

ارتش مصر روز سوم ژوئیه آن سال قانون اساسی را به حال تعلیق درآورد، و ضمن دستگیری آقای مرسی یک دولت انتقالی اعلام کرد. آقای مرسی آن حرکت را کودتا خواند.

عبدالفتاح سیسی که در آن زمان فرمانده ارتش بود در سال ۲۰۱۴ رئیس جمهور شد.

دولت تازه پس از آن سرکوب خونین هواداران آقای مرسی را شروع کرد که در آن صدها نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شدند.

بی بی سی