به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۸

آغاز نشست سران گروه بیست‌

دیدار پرزیدنت ترامپ و ولادیمیر پوتین
ایران از جمله موضوعات مورد مذاکره
روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه در نخستین روز نشست گروه ۲۰ در شهر اوزاکا ژاپن دیدار کردند. پرزیدنت ترامپ این دیدار را مثبت عنوان کرد و پوتین از رئیس جمهوری آمریکا برای تلاش جهت بهبود روابط تشکر کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روز جمعه ۷ تیرماه در حالی دیدار کردند که سایت «هیل» به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده پیش از این نشست، نوشت از جمله موضوعات مورد مذاکره بین دو کشور ایران، حضور نیروهای روسیه در خاک اوکراین، سوریه و کنترل تسلیحاتی است.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان کوتاهی به خبرنگاران گفت: «ما روابط بسیار بسیار خوبی داریم. ما اوقات بسیار خوبی را باهم خواهیم داشت. چیزهای بسیار خوبی از این دیدار به‌دست می‌آید.»

پنجشنبه شب پرزیدنت ترامپ در حاشیه یکی از دیدارهایش به خبرنگاران نیز گفت که «در خصوص ایران، ما کلی وقت داریم. عجله‌ای وجود ندارد. ... امیدوارم، آخر کار اوضاع رو به راه شود. اگر اینطور شود، عالی است؛ اگر هم نشود شما باخبر می‌شوید.»

پرزیدنت ترامپ روز چهارشنبه پنجم تیرماه پیش از ترک کاخ سفید و حرکت به سمت اوزاکا برای حضور در جلسه سران گروه ۲۰ در ژاپن نیز به خبرنگاران گفته بود: «ایران هر کاری دلش می‌خواهد بکند. اصلا مهم نیست. من وقت بسیار زیادی دارم. ولی کشور آن‌ها تحت فشار شدید اقتصادی است و اوضاع اقتصادیش فاجعه‌آمیز است.»

چشم انداز نزدیکی آمریکا و روسیه علیه ایران

روابط ایالات متحده و روسیه، دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت، در چند سال اخیر بر سر برخی مسائل عمده روز به تیرگی گذاشته است.

هر چند مسکو از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بر ایران انتقاد کرده است، اما در مورد تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ظاهرا اختلاف چندانی با واشنگتن ندارد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارم تیر پس از دیدار با همتای روس خود در اسرائیل گفت: به همراه مشاوران امنیت ملی اسرائیل و روسیه، ‌در مورد راه‌های مقابله با فعالیت‌های متخاصم ایران در منطقه و جاه‌طلبی‌های اتمی‌اش، گفت‌وگو کردیم.

اسرائیل میزبان دیدار مشاوران امنیت ملی اسرائیل، آمریکا و روسیه بود. نیکلای پاتروشوف مشاور امنیت ملی روسیه پیش از ملاقات با جان بولتون، در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت مسکو به امنیت اسرائیل توجه ویژه دارد.

وزیر خارجه ایالات متحده اواخر اردیهبشت در سفر به روسیه، در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در شهر سوچی، به فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار رژیم ایران اشاره کرد.

مایک پمپئو گفت: «در مورد خاورمیانه، درباره جمهوری اسلامی با روسیه مذاکره کردم. ما به فشار حداکثری بر ایران ادامه می دهیم. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران رفتارشان را تغییر بدهند. رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی شود.»

تنش بین آمریکا و ایران در یک ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.

بعد از اینکه جمهوری اسلامی یک پهپاد آمریکا را بر فراز حریم بین المللی سرنگون کرد، روز جمعه رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که قرار بود به سه مکان در ایران حمله نظامی شود، اما تنها ده دقیقه قبل از حمله از این کار منصرف شد.

ایالات متحده خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله ایران به پهپاد آمریکا و از افزایش تنش آفرینی جمهوری اسلامی در خاورمیانه شده است.

دولت پرزیدنت ترامپ در یکسال اخیر فشار حداکثری بر ایران گذاشته و می گوید رژیم ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گسترده موشکی، کمک به تروریسم، و سایر اقدامات تنش برانگیز خود دست بردارد.

پرزیدنت ترامپ پیشتر اعلام کرد که آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است، اما جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره را رد کرد.

صدای آمریکا