به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۸

تحریم آیت‌الله خامنه‌ای؛

روحانی می‌گوید اموال رهبری یک حسینیه و خانه ساده است
یک روز پس از تحریم شدن آیت‌الله علی خامنه‌ای و دفتر رهبری از سوی آمریکا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران از این اقدام انتقاد کرده و گفته اموال "رهبری تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است".

آقای روحانی که در جمع شماری از مدیران دولتی در تهران سخنرانی می کرد گفته است "رهبر ایران مانند سایر رهبران دنیا نیست که در حساب‌های خارجی خود میلیون‌ها دلار داشته باشد که بخواهند آن را تصرف و یا مسدود کنند".

رئیس جمهور ایران گفته است "تحریم بالاترین مقام سیاسی، اجتماعی، دینی و معنوی یک کشور که نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر عاشقان انقلاب اسلامی و مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان است، اقدامی مضحک و وقیحانه است".

پیشتر مقامات وزارت خارجه ایران نیز در سخنانی تصمیم اخیر ایالات متحده در تحریم شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی را باعث بسته شدن راه دیپلماسی بین دو کشور توصیف کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک روز پیش در زمان امضای یک فرمان دولتی که آیت‌الله خامنه‌ای و دفتر رهبر ایران موسوم به "بیت رهبری"را تحریم کرد و گفت که هدف از این کار قطع دسترسی آقای خامنه‌ای و نهاد رهبری ایران به منابع مالی است.

آمریکا می‌گوید که آیت‌الله خامنه ای دارای ثروت عظیمی است که از آن از جمله برای تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، یک سال پیش گفته بود که اموال مرتبط با رهبر ایران ممکن است به ۹۵ میلیارد دلار برسد. این رقم مربوط به تخمینی است که پیش از این از ثروت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام وجود داشت. این نهاد یکی از زیرمجموعه‌های تحت کنترل رهبر ایران است.

فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا این امکان را به وزارت دارایی این کشور داده تا در صورت تشخیص، سایر منصوبان آیت‌الله خامنه ای و دیگر نهادهای مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی را در آینده به فهرست تحریم ها اضافه کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران به جز نهادهایی که در ایران تحت کنترل خود دارد، دارای دفاتری در برخی از کشورهای همسایه ایران و برخی از کشورهای اروپایی است که به منصوبان او به عنوان "نماینده ولی فقیه" در آن فعالیت می‌کنند. آقای خامنه‌ای وارد سی امین سال رهبری خود بر ایران شده است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده، پس از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ اعلام "هر نهاد مالی خارجی که آگاهانه معامله مالی قابل توجه با نهادهایی که تحت این فرمان اجرایی تحریم‌ شده‌اند، انجام دهد از دسترسی به ساختار مالی آمریکا حذف می‌شود".

ایالات متحده آمریکا سال گذشته از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران خارج شد و تمامی تحریم های رفع شده را مجددا علیه جمهوری اسلامی ایران از سر گرفت.

آمریکا طی یک سال گذشته بر شدت تحریم های خود افزوده و گفته هدف از این کار سوق دادن ایران به عنوان یک کشور "عادی" است. ایالات متحده می گوید برای پایان دادن به تحریم ها دو شرط دارد که یکی خودداری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای و دیگری پایان دادن به "حمایت از تروریسم" است.

دونالد ترامپ بارها اعلام کرده که آماده مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی ایران است اما آیت‌الله علی خامنه‌ای اخیرا گفته است که "شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌داند".

دولت ایران شرط مذاکره با دولت ترامپ را بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرده است.

بی بی سی  فارسی 


ترامپ: سران ایران تنها زبان قدرت را می‌فهمند
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، به ایران هشدار داد که هر حمله به هر چیز آمریکایی را با واکنشی کوبنده پاسخ خواهد داد.
آقای ترامپ در یک رشته توییتر نوشت "رهبر ایران کلمات خوب و مشفقانه نمی‌فهمد" و آنچه سران ایران می‌فهمند فقط "زور و قدرت است."
او نوشته که "مردم فوق‌العاده ایران بی‌هیچ دلیلی دارند رنج می‌کشند و رهبرشان همه پول خود را خرج ترور می‌کند" و افزوده است: "آمریکا فراموش نکرده که ایران دو هزار آمریکایی را با بمب‌های کنار جاده و ضدزره کشته و شمار زیادی را مجروح کرده است."
رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تکرار کرد که ارتش آمریکا قوی‌ترین ارتش جهان است و این کشور در دو سال گذشته یک و نیم تریلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده‌ است.
آقای ترامپ در توییتی دیگر نوشت: "بیانیه‌ای بسیار ناآگاهانه و توهین‌آمیزی که ایران امروز منتشر کرد نشان می‌دهد آنها واقعیت را درک نمی‌کنند. هر حمله ایران به هر چیز متعلق به آمریکا، با نیروی عظیم و کوبنده مواجه خواهد شد. در بعضی زمینه‌ها، کوبنده به معنای محو کامل است. دیگر از اوباما و جان کری خبری نیست!"
امروز حسن روحانی در واکنش به اقدام اخیر کاخ سفید برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفته بود "آنها دچار ناتوانی ذهنی شده‌اند و امروز کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهد".

رئیس جمهوری ایران تحریم آیت‌الله خامنه‌ای را که به گفته او "رهبر شیعیان در سراسر جهان" است، "مضحک و وقیحانه" و اقدامات کاخ سفید، وزارت دفاع و سنتکام در این مدت را "غیرمعقول و یاوه‌گویی" خواند.
در دو هفته اخیر تنش بین ایران و آمریکا رو به افزایش بوده است. آمریکا دوازده روز پیش ایران را متهم کرد که به دو نفتکش ژاپنی و نروژی حمله کرده و به آنها خسارت زده است. ایران این موضوع را بشدت تکذیب می‌کند.

بی بی سی