به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۸

انتشار مجله «زنان امروز» از سر گرفته شد

شماره جدید مجله «زنان امروز» به‌تازگی منتشر شد و طبق گفته مسئولان، قرار است این نشریه در ادامه مسیر خود، رویکرد تازه‌ای را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین رونمایی از سی‏‌و‏پنجمین شماره مجله «زنان امروز»، عصر روز جمعه ۲۴ خرداد، با حضور مخاطبان، فعالان فرهنگی و اهالی رسانه در خانه گفتمان شهر (وارطان) برگزار شد.
در این مراسم آذر تشکر (جامعه‌‏شناس)، کامبیز نوروزی (حقوق‌دان) و سوسن شریعتی (روزنامه‌‏نگار و پژوهشگر) به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن اشاره به مشکلات زنان در جامعه امروز ایران مسئولیت مجله «زنان امروز» را در شنیده شدن صدای زنان، به ‏عنوان نیمی از پیکره جامعه، خطیر ارزیابی کردند.
رویکرد جدید مجله باید انتقادی باشد
آذر تشکر به‏ عنوان اولین سخنران این مراسم موضوع فراز و فرود نشریه را در سه دهه بررسی کرد و گفت: «انتشار سی‏ وپنجمین شماره مجله «زنان امروز» با وجود محدودیت‏‌های اقتصادی و سیاسی و فرایند طرد و حذفی که در جامعه وجود دارد اتفاقی نیک است. هر‏چند همین فشارهای سیاسی و اقتصادی زیست معیوبی را برای نشریات کشور رقم می‏‌زند و پیش از هر چیز اخلاق از مجموعه حذف خواهد شد.»
کامبیز نوروزی، حقوقدان، که دومین سخنران بود، با ارزیابی مثبتِ عملکرد مجله «زنان امروز» طی سال‏‌های اخیر گفت: «تواضعی که در این مجله می‌‏بینم امکان نزدیک شدن به سوژه را برایش فراهم می‏‌کند. این مجله داعیه رهبری ندارد و طی سال‌‏ها روایتگر خلاق مسائل جامعه زنان بوده است.»
او همچنین به مسئله روزمرگی در میان زنان پرداخت و افزود: «جامعه زنان در ایران متناسب با نیازهای اجتماعی و قواعد زندگی روزمره توسعه پیدا کرده است. این را می‏‌توان در تحول نقش زنان از تغییرِ ترکیبِ جرایم زنانه تا افزایش ضریب اشتغال زنان و تعدد دانش‏‌آموختگان زن مشاهده کرد.»
«زنان امروز» باید جامعه متکثر و چندصدایی زنان را نمایندگی کند
سومین سخنران این مراسم، سوسن شریعتی، روزنامه‏‌نگار و پژوهشگر، به موضوع مهمی چون اهمیت بقا و تداوم مجله «زنان امروز» با وجود بحران اقتصادی و اهرم‌‏های فشار پرداخت و گفت: «موضوع زنان شاخص خوبی برای سنجش و برملا کردن میزان بحران در جامعه ایران است و این مجله باید برای صدادار کردن زنان و شنیده شدن آنها تلاش کند.»
او به ‏رسمیت ‏شناخته‏ شدن، نماینده ‏داشتن و توضیح دوباره جایگاهِ خود را از مطالبات اساسی زنان در جامعۀ امروز ایران برشمرد و گفت: «نکتۀ اصلی این است که چطور می‏توانیم با مبارزۀ فرهنگی و فکری به این اهداف برسیم. به نظر می‌‏رسد ابتدا باید تعریف دیگری از زنانگی و مردانگی ارائه بدهیم و در تناسب قدرت زنان و مردان ساختارشکنی کنیم. متأسفانه جامعۀ زنان ایران شاید دلش برای بهتر ‏شدن‏ نمی‏‌تپد. این جامعه از افسردگی، خمودگی، انزوا و تنهایی رنج می‌‏برد. کار مجله «زنان امروز» تا به امروز ترسیم موقعیت زنان بوده است. مجله این مزیت را دارد که همچون آیینه ما را به خودمان امیدوار کند و هوس بهتر شدن را در دل مخاطب بیندازد. این نهاد فرهنگی باید بتواند جامعه متکثر و چندصدایی زنان را نمایندگی کند، صداها و ستم‏‌های متعدد را منعکس کند و رهایی زنان را بازتاب دهد.»
به سمت روزنامه‌‏نگاری تحلیلی و تحقیقی می‏‌رویم
شهلا شرکت، مدیرمسئول ماهنامه «زنان امروز»، هم در سخنانی به توقف انتشار چندماهه این نشریه به ‏دلیل مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: «در این مدت برای ارتقای محتوا از تخصص و دانش کارشناسان بهره گرفته شده است و مجله از این پس به سمت روزنامه‌‏نگاری تحلیلی و تحقیقی خواهد رفت و البته با طراحی گرافیک جدید منتشر خواهد شد.»
او همچنین تاکید کرد: «رویکرد جدید مجله مکمل رویکرد گذشته است و توضیح داد که تا‏کنون تمرکز «زنان امروز» بر مسائل زنان بوده است، اما از این پس مجله تلاش می‏‌کند در کنار زنان به مسائل و مشکلات مردان هم بپردازد، زیرا در جهان امروز نمی‏‌شود یک جنس را و برای هر گونه تغییر در مسائل زنان باید کلیشه‏‌های جنسیتی رایج در مورد مردان را هم از میان برداشت تا آنان بتوانند با زنان تعامل داشته باشند، چنان‏که پروژه‌‏های مربوط به زنان در چند دهه اخیر در دنیا بدون دیدن مردان موفقیت چندانی نداشته‌اند.»

درباره مجله ماهنامه زنان امروز شماره ۳۵
در این شماره می‌خوانید: - شبه فمینیسم رودرروی اندیشه‌ورزی فمینیستی (گفت‌,گو با نوشین احمدی خراسانی) - زیبایی باشکوه زنان معمولی - سرگذشت زایمان در ایران مدرن - خودزندگی نویسی زنان در ایران - شهروندان باردار: زنان و سیاست‌های مادری در ایران