به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۸

توییت ترامپ ساعاتی بعد از حمله به پهپاد آمریکایی منتشر شده است

ترامپ: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد
در ادامه روند رو به افزایش تنش میان ایران و آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: "ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد." این توئیت ساعاتی بعد از آن منتشر شده که یک پهپاد تجسسی متعلق به ارتش آمریکا توسط نیروهای نظامی ایرانی در تنگه هرمز سرنگون شد.

کمی بعد آقای ترامپ در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سئوال که آیا برای تلافی سقوط پهپاد به ایران حمله می‌کنید؟ گفت: "به زودی متوجه خواهید شد."

اما درباره اینکه محل سرنگونگی این پهپاد کجا بوده، بین ایران و آمریکا اختلاف است. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران این پهپاد در آسمان ایران هدف قرار گرفته، اما آمریکا می‌گوید این پهپاد خارج از مرزهای هوایی ایران و در حریم آب‌های بین‌المللی ساقط شده است.

شلیک سپاه پاسداران به سوی یک پهپاد آمریکایی، تازه‌ترین مورد از رویدادهایی است که در روزهای اخیر، به افزایش تنش میان ایران و آمریکا انجامیده است.

واکنش رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیان شده که ساعتی زودتر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هرگونه حمله به ایران را "فاجعه‌ای برای خاورمیانه" توصیف کرد.

نقطه آغاز دور تازه تنش، حمله پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان بود که دونالد ترامپ آن را مساله‌ای "بسیار جزئی" خوانده بود. ضمن اینکه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفته بود: "رئیس‌جمهوری به دنبال جنگ نیست".

در روزهای اخیر اظهارنظرهای مختلفی درباره واکنش احتمالی آمریکا به تنش با ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

همزمان برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند تا از احتمال این حمله بکاهند.

روز چهارشنبه اعضای مجلس نمایندگان به طرحی رای دادند تا بر اساس آن، مجوز "جنگ با ترور" را که بعد از حملات یازده سپتامبر به رئیس‌جمهور آمریکا داده شد، باطل کنند. لغو این طرح با ۲۲۶ رای مثبت در برابر ۲۰۳ رای منفی تصویب شد.

باطل شدن این مجوز به رای مثبت اعضای مجلس سنا نیز نیاز دارد.

این اقدام بعد از آن انجام شد که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در رسانه‌ها منتشر شد و همچنین تاکید شد که کاخ سفید می‌خواهد از این قانون قدیمی به عنوان مجوز حمله‌اش استفاده کند.

بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور اجازه ندارد که بدون تایید کنگره (دو مجلس نمایندگان و سنا)، علیه کشوری اعلان جنگ کند.

اما مجوزی که سال ۲۰۰۱ و سه روز بعد از حملات یازده سپتامبر توسط کنگره صادر شد، به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که برای مقابله با عاملین حملات ۱۱ سپتامبر، دست به اقدام نظامی بزند.

بی بی سی  فارسی