به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۹۸

۸ استان کشور نیاز فوری به رفع محرومیت غذایی دارند

شیوع سوءتغذیه کودکان
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره شیوع بیماریی‌های عفونی به دلیل سوءتغذیه ناشی از کم‌خوری و دریافت نکردن املاح و کالری به میزان مورد نیاز بدن هشدار داد. به گزارش ایلنا، زهرا عبداللهی، با تاکید بر شدت سوءتغذیه ناشی از کمبود ویژه مواد غذایی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان و استان خراسان جنوبی گفت: «۸ استان در کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند، برخی استان‌ها به ویژه استان‌های محروم؛ شامل سیستان‌و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، استان خراسان جنوبی، از نظر کیفیت و فراوانی مواد غذایی در مقایسه با استانداردهای غذایی، علاوه بر سایر محرومیت‌هایی که دارند، کم‌برخوردار محسوب می‌شوند. شیوع سوءتغذیه کودکان در این مناطق هم به نسبت نواحی دیگر کشور، آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است.»

عبداللهی هشدار داد: «از نمودهای سوءتغذیه یا کمبود موادغذایی در این استان‌ها می‌توانیم از سوءتغذیه کودکان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن منجر به کم‌خونی و همچنین کمبود روی اشاره کنیم که به نسبت استان‌های دیگر، بالاتر است و این استان‌ها از لحاظ تامین منابع غذایی به حمایت بیشتری نیازمندند. باید تدابیری اندیشید تا کیفیت مواد غذایی و کمیت آن، در این نواحی ارتقا پیدا کند چون این نواحی به دلایل خشکسالی و کم‌آبی و فقر دچار ناامنی غذایی شده‌اند. باید تمام ارگان‌های توسعه در این استان‌ها باهم همکاری کنند تا کیفیت مواد غذایی به دنبال افزایش تولید، اشتغال و کاهش فقر کمتر شود.

همچنین باید اقداماتی صورت بگیرد تا در بحث افزایش تولید مواد غذایی و دسترسی مردم به مواد غذایی توسعه حاصل شود. این موضوع تا حدی بر عهده جهاد کشاورزی است. همچنین راه‌اندازی پروژه‌های اشتغال‌زایی و درآمد‌زایی اهمیت ویژه‌ای در کاهش بیکاری دارد چرا که اگر درآمد اقشار مختلف در این مناطق افزایش یابد، به دنبال افزایش قدرت خرید، مردم امنیت غذایی بالاتری کسب می‌کنند.»

عبداللهی با تاکید بر لزوم رسیدگی فوری به مقوله محرومیت غذایی در کشور گفت: «تحقیقاتی که در وزارت بهداشت انجام شده نشان‌می‌دهد وضعیت تغذیه در این استان‌ها نامطلوب است و نیاز به یک نگاه ویژه و خاص وجود دارد تا در جهت ارتقای سطح تغذیه و امنیت غذایی در این مناطق تلاش‌هایی انجام شود. زمانی که از سوءتغذیه صحبت می‌کنیم توجه کنیم که سوءتغذیه دو طیف دارد؛ یکی مقوله فقر است یا مصرف کم‌تر از حد توصیه شده مواد مغذی مانند پروتیین یا کلسیم و آهن و ..که این کمبود خوردن حاصل از فقر و کمبود دریافت موادغذایی به وسیله بدن است که خودش را به شکل لاغری و کم‌وزنی در کودکان زیر ۵ سال و نوجوانان و مادران باردار نشان می‌دهد. نوع دیگر از این کم‌خور‌ی‌ها عدم دریافت انرژی کافی است که ممکن است غذا با مقدار مناسب یا زیاد استفاده شود اما کیفیت غذایی که مصرف می‌شود نتواند نیاز بدن به انرژی، پروتیین یا... را تامین کند.

در واقع کیفیت پایین تغذیه می‌تواند در ابتلا به بیماری‌های واگیردار به ویژه بیماری‌های عفونی موثر باشد چون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود و در زمان شیوع بیماری‌های عفونی از اهمیت برخوردار است. بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و شیوع آنها افزایش پیدا می‌کند. در واقع این ارتباط دو سویه است که شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق کشور عامل سوءتغذیه می‌شود و همچنین سوءتغذیه در مناطق کشور عاملی برای شیوع بیماری‌های عفونی است.»