به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۱۹، ۱۳۹۸

شادی از جمع کودکان رخت بر بسته است

یک روانشناس کودک گفت: براساس آنچه بررسی شده کودکان نسبت به گذشته خیلی کمتر احساس شادی می‌کنند و از روحیه شاد برخوردار نیستند. احمد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: فضا و امکانات مدارس مخالف شادی کودکان هستند، در واقع مدارس بی‎روح، بدون طرح و نقاشی و ساختمان‌ها قدیمی هستند که این مسائل موجب شده با معماری مدارس شاد منافات داشته باشند.

وی ادامه داد: نه تنها تاکنون هیچ پیش‌بینی برای شادی کودکان در مدارس نشده بلکه حتی گاهی معلمان نیز از مدارس فراری هستند و به سختی در فضای مدارس حضور پیدا می‎کنند.

این روانشناس و متخصص P4C همچنین بیان کرد: متاسفانه در فضای فعلی هرگونه فعالیت و تحرکی که مستلزم شادی کودکان باشد در مدارس امکان‎پذیر نیست، از صندلی که کودکان روی آن می‎نشینند و نمی‎توانند تکان بخورند تا اداره کلاس که با روش سخنرانی فعالیت جسمانی را از کودکان می‎گیرد و تنها به یک ورزش صبحگاهی موقت پسنده می‎کنند، هیچ کدام شادی را برای کودکان در پی ندارد.

وی گفت: حتی ساعت‎های ورزش کودکان در مدارس نیز به شدت مورد بی‏توجهی قرار گرفته و به آن بها داده نمی‎شود و چون فعالیت‎های گروهی که تحرک را در کودکان ایجاد کند در مدارس نیست نمی‎توان توقع داشت که برون‌داد مدارس شاد باشد.

اکبری همچنین به وضعیت برنامه‎های درسی کودکان اشاره کرد و افزود: به جز فعالیت‎های جسمانی حتی فضا، امکانات و برنامه درسی برای کودکان نداریم، در حال حاضر برنامه‎های موجود به جای اینکه رشد همه جانبه کودکان را که بخش عمده آن نشاط و سرزندگی است، به همراه داشته باشد ذهن پروری است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نبود موسیقی در مدارس، فعال نبودن روش‎های تدریس، بانشاط نبودن معلمان موجب شده فعالیت‎ها در مدارس بی‎نشاط باشد و این موجب شده برنامه‎هایی که اجرا می‎شوند، فقط برای رفع تکلیف باشد.

این صاحب‌نظر آموزش فلسفه برای کودکان در حوزه تعلیم و تربیت در کاشمر گفت: متاسفانه مسئولان هم بیشتر از این از معلمان توقع ندارند وگرنه ۳۵ تا ۳۶ دانش‎آموز را در یک کلاس ابتدایی که به زور فضا برای نشستن ۱۵ نفر دارد، نمی‎نشاندند.

وی عنوان کرد: برون‌دادهای نظام آموزشی به خوبی نشان می‎دهد که نه تنها شادی در بین کودکان بلکه حتی در جامعه هم وجود ندارد، تا زمانی که کودکان از حضور در مدارس لذت نبرند و فضای شادی و آرامش وجود نداشته باشد اینکه از داخل این فضاها بخواهد شهروند شادی بیرون بیاید یک جور ساده انگاری و ساده لوحی است.

مدیر گروه جهاد دانشگاهی کاشمر افزود: هرچند تربیت به هیچ عنوان آموزش صرف نیست و تنها کمک به شکوفایی استعدادهای کودکان است اما برخی تربیت را با آموزش اشتباه گرفته‎اند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مسئولان و تصمیم گیرندگان مفهوم تربیت را درک نکرده‌اند به همین دلیل تصور  برخی این است  که اگر در مدرسه سروصدا و اعتراض نباشد، تعلیم و تربیت به خوبی انجام می‌شود.

اکبری گفت: به رغم اینکه اگر عوامل انگیزشی همانند شادی در مدارس برای کودکان نباشد شاید کار تعطیل نشود اما وجود این عوامل موجب موفقیت می‎گردد؛ اگر شاهد برخی ناهنجاری‎ها، خودکشی و خشونت‎ها در بین کودکان هستیم نتیجه نبود عوامل انگیزشی و شادی و وجود افسردگی در بین کودکان است.

این روانشناس کودکان بیان کرد: اگر بازبینی اساسی در تعلیم و تربیت نداشته باشیم، اتفاقات ناگوار با شیب تندتر و در جهت بدتری به جلو خواهد رفت.