به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۸

عملیات ارتش ترکیه علیۀ کُردان شمال سوریه آغاز شد؛

 فرانسه و اتحادیۀ اروپا با محکوم کردن «قاطعانه» این عملیات،
 خواستار پایان دادن به آن شدند
ارتش ترکیه بعدازظهر چهارشنبه با بمباران دهکدۀ «راس العین» در خاک سوریه، 
آغاز عملیات نظامی خود در این کشور را اعلام داشت.


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بعدازظهر چهارشنبه ٩ اکتبر/ ١٧ مهرماه، آغاز عملیات ارتش این کشور را در خاک سوریه اعلام داشت. بگفتۀ وی هدف از این عملیات از میان بردن «یک راهروی تروریستی» در مرز ترکیه است. ارتش ترکیه از هنگام خروج سربازان آمریکا از شمال سوریه در روز دوشنبه گذشته، بر تهدیدات خود علیۀ کُردهای سوریه افزوده و اعلام کرده بود که ارتش این کشور در حال آماده سازی برای ورود به خاک سوریه است. اندکی پیش از آن کُردهای سوریه برای رویاروئی با تهدیدات ترکیه «بسیج عمومی» اعلام کرده بودند.

ارتش ترکیه بعدازظهر چهارشنبه با بمباران دهکدۀ «راس العین» در خاک سوریه، آغاز عملیات نظامی خود در این کشور را اعلام داشت. بگزارش روزنامه نگاران حاضر در محل، همزمان با رگبار پیاپی توپخانۀ سنگین بروی این منطقه، هواپیماهای ترکیه نیز با پرواز بر فراز مرز میان دو کشور، اهدافی را در سوریه بمباران کردند. دیده بان حقوق بشر سوریه با انتشار اطلاعیه‌ای این بمباران‌ها را تائید کرد. به گزارش این سازمان همزمان با این حملات، چندین دهکدۀ کُردنشین دیگر در منطقۀ «تل ابیض» در سوریه توسط توپخانۀ تُرک بمباران شده است. به گفتۀ شاهدان عینی، با آغاز این عملیات، ساکنان مناطق بمباران شده خانه‌های خود را ترک کرده و با استفاده از وسائل نقلیه و گاه پای پیاده از محل گریخته‌اند.

مصطفی بالی، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» که ائتلافی از نیروهای کُرد و عرب مورد حمایت آمریکاست، هواپیماهای تُرک را به بمباران مناطق غیرنظامی و ایجاد وحشت در مردم متهم ساخت.

دولت فرانسه، عملیات ارتش ترکیه در سوریه را «قاطعانۀ محکوم» کرد و اعلام داشت که این کشور همراه با آلمان و انگلستان «در حال تدوین بیانیۀ مشترکی است که این عملیات را با قاطعیت کامل و بشدت محکوم می‌کند». خانم «اَملی مونشَلَن»، وزیر امور اروپا، در برابر کمیسیون امور خارجۀ مجلس ملی فرانسه اعلام کرد که این کشور خواستار تشکیل جلسۀ فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌شود». شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبۀ آینده برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس شورای امنیت، «جِری ماتیوس ماتجیلا»، از آنکارا خواست «با حداکثر خویشتنداری» از جمله به غیرنظامیان خودداری کند.

رادیو بین المللی فرانسه