به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۹۸

نوبل شیمی به سه مخترع باطری های جایگزین انرژی های فسیلی تعلق گرفت

برندگان جایزۀ نوبل شیمی امسال عبارتند از شهروند ٩٧ سالۀ آمریکایی به نام جان گودایناف، تبعۀ بریتانیایی، 
ستنلی وایتینگهام، و پژوهشگر ژاپنی آکیرا یوشینو.
جایزۀ نوبل شیمی امسال مشترکاً به سه تبعۀ آمریکایی، بریتانیایی و ژاپنی به خاطر فعالیت هایشان در زمینۀ توسعۀ باطری های لیتیوم-یون تعلق گرفت که در اصل فن شناسی مهمی برای کاهش هر چه بیشتر وابستگی جامعه به انرژی های فسیلی به شمار می رود.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در اینباره اظهار داشت که باطری های لیتیوم-یون دگرگونی بزرگی در زندگی انسان ها به وجود آورده و تقریباً در همه جا از تلفن ها و رایانه های همراه گرفته تا خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. آکادمی سلطنتی علوم سوئد سپس افزوده است که این باطرهای سبک، قدرتمند که قابلیت بارگیری مجدد را دارند قادرند در عین حال مقادیر قابل توجه ای انرژی خورشیدی و بادی را در خود ذخیره کنند و به این ترتیب مسیر یک جامعۀ بی نیاز از انرژی های فسیلی را هموار سازند.

برندگان جایزۀ نوبل شیمی امسال عبارتند از شهروند ٩٧ سالۀ آمریکایی به نام جان گودایناف، تبعۀ بریتانیایی، ستنلی وایتینگهام، و پژوهشگر ژاپنی آکیرا یوشینو.

جان گودایناف که در سال ١۹۲۲ در آلمان به دنبال آمده مسن ترین برندۀ جایزه نوبل تا این روز به شمار می رود.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیۀ خود تأکید کرده است که مبدا این باطری ها به نخستین شوک نفتی در سال های ۱٩٧۰ بازمی گردد در این سال ها پژوهشگر بریتانیایی که در سال ۱٩۴١ در بریتانیا متولد شده در دانشگاه دولتی بینگ‌همتون نیویورک در زمینۀ توسعۀ انرژی های جایگزین نفت فعالیت های علمی خود را آغاز کرد. او در این تحقیقات موفق به کشف مادۀ نیرومندی در تولید انرژی به وسیلۀ باطری های لیتیوم شد و یک دهه بعد جان گودایناف در دانشگاه تگزاس قدرت این باطری ها را دو برابر افزایش داد. پژوهشگر ژاپنی، آکیرا یوشینو، که در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمده و تحقیقات خود را در دانشگاه های توکیو انجام داده با خارج کردن لیتیوم قدرت این باطری ها را مطمئن تر ساخت. نتیجۀ تحقیقات او ابداع باطری سبک و مقاوم بوده که می توان آن را صدها بار شارژ یا بارگذاری کرد.

رادیو فرانسه