به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۸

آمریکا با طالبان به توافق رسید

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و طالبان به توافق بر سر کاهش خشونت‌ها به مدت ۷ روز دست یافته‌اند. این نخستین توافق آمریکا با طالبان از آغاز جنگ افغانستان تاکنون است.

روز گذشته (چهارشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن) منابعی که در جریان روند مذاکرات دوحه قرار دارند به آسوشیتدپرس و  رویترز اطلاع داده بودند که احتمال دارد آمریکا و طالبان بر سر کاهش خشونت‌ها با یکدیگر به توافق برسند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پنجشنبه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل در جمع خبرنگاران حصول توافق با طالبان را تأیید کرد:

«ایالات متحد و طالبان بر سر پیشنهاد کاهش خشونت به مدت ۷ روز توافق کردند. من اینجا هستم که با متحدان آمریکا درباره این پیشنهاد رایزنی و گفت‌وگو کنم. »

اسپر در ادامه سخنانش یادآوری کرد که هنوز راه درازی در پیش است:

«ما دیدارهای چندجانبه‌ای را در یک راه طولانی در پیش داریم.»

چنانچه «کاهش خشونت»‌ «پایدار» بماند، انتظار می‌رود که آمریکا و طالبان توافق آتش‌بس را امضاء کنند و سپس مذاکرات بین افغان آغاز شود. طالبان اعلام آمادگی کرده است که با کسانی که در دولت افغانستان حضور دارند اما رسماً دولت را نمایندگی نمی‌کنند بر سر میز مذاکره بنشینند. طالبان همچنان هرگونه مذاکره با مقامات رسمی دولت افغانستان را رد می‌کند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته اعلام کرده بود که طالبان و آمریکا در مذاکرات دوحه قطر به توافق نزدیک شده‌اند. یکی از موارد ابهام این است:  آیا «کاهش خشونت‌» شامل شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده افغانستان نیز می‌شود؟

غنی، پمپئو و اسپر در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دو روز قبل در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از «پیشرفت در امر کاهش خشونت» در مذاکرات میان آمریکا و طالبان استقبال کرده و از آن به عنوان گامی برای امضای توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان و شروع مذاکرات بین‌ افغان حمایت کرده بود. عبدالله ابراز امیدواری کرد که طالبان از این فرصت استفاده کنند، تا زمینه برای برداشتن گام‌های بعدی برای دست‌یافتن به صلح پایدار برداشته شود.

نیویورک تایمز دوشنبه گذشته گزارش داده بود که ظاهراً دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا توافق با طالبان را به طور مشروط تأیید کرده است. بر این اساس شرط ترامپ در تأیید توافق‌ «کاهش خشونت» از طرف طالبان است. در همه این گفت‌وگو شکل کاهش خشونت که ممکن است به آتش‌بس برسد، در ابهام قرار دارد.

طالبان در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ در مجموع ۸۲۰۴ حمله انجام دادند. حجم حملات طالبان به این ترتیب در مقایسه با سال ۲۰۱۸  حدود ۱۷ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۱۹ جنگنده‌های آمریکایی نیز ۷۴۲۳ بمب بر سر افغانستان ریختند. حجم بمباران ارتش آمریکا بیش و کم با حجم بمباران‌ها در سال ۲۰۱۸ یکسان بود.

توافق احتمالی صلح بین آمریکا و طالبان امکان خروج بخشی از سربازان آمریکایی از افغانستان را فراهم می‌کند. این موضوع یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ است.  مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که نیروهای نظامی این کشور می‌توانند از ۱۳ هزار نفر به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابند و مأموریت اصلی مبارزه با تروریسم و ​​همچنین مشاوره و آموزش محدود نیروهای افغان را پیش ببرند.