به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۸

حسن روحانی: قاسم سلیمانی می‌توانست ژنرال‌های آمریکایی را بکشد اما نکشت

حسن روحانی روز دوشنبه ۲۱ بهمن در جمع سفرای خارجی و روسای سازمان‌های بین‌المللی در ایران اظهار داشت: 
«اگر سردار سلیمانی می‌خواست ژنرال‌های آمریکایی را بکشد بسیار برایش انجام این کار در افغانستان، عراق و در هر جای دیگر بسیار آسان بود اما هیچ وقت این‌کار را نکرد».

این مقام بلندپایه ایرانی مدعی شد که قاسم سلیمانی «به دنبال ثبات و آرامش در منطقه بود».

قاسم سلیمانی همراه با ۹ نفر دیگر روز ۱۳ دی امسال وارد فرودگاه بغداد شد که توسط پهپادهای آمریکایی در نزدیکی این فرودگاه هدف قرار گرفت و کشته شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

در همین حال، علی اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که کشتن قاسم سلیمانی پیکار علیه داعش را در منطقه تضعیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای صالحی روز دوشنبه در جریان نشستی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت، ‌دولت آمریکا به مسائل موجود در منطقه و شرایط میدانی پی نبرده است.

او افزود: «بدانید همان‌طور که کشورم یک بار به شدت تلافی کرد،‌ در صورت ضرورت، هرگز برای حمله‌ای دیگر تامل نخواهد کرد».

کشته شدن قاسم سلیمانی موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را به‌دنبال داشت و سپاه پاسداران بامداد ۱۸ دی علیه دو پایگاه‌ عراقی دست به حمله تلافی‌جویانه زد که مقر نیروهای نظامی ایالات متحده بود.

ساعاتی پس از حمله، وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که بیش از دوازده موشک به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر در اربیل شلیک شده است.

خودروی حامل قاسم سلیمانی در محدوده فرودگاه بغداد
بیشتر در این باره:
جزئیات برنامه کشتن قاسم سلیمانی؛ گزارش نیویورک‌تایمز
حسن روحانی در سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به نگرانی کشورهای غربی از برنامه موشکی ایران مدعی شد که ایران یک بار این موشک‌ها را علیه گروه داعش و یک بار برای حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد استفاده کرده است.

او افزود: «ما هیچ گاه موشک برای تجاوز نساختیم و انبار نکردیم. به همه همسایگان و مردم منطقه اطمینان می‌دهیم خواست ما همزیستی مسالمت‌آمیز است».

به‌دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی حملات راکتی به منطقه سبز بغداد شدت گرفته است.

فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، نیز روز ۱۱ بهمن گفت که فعالیت‌های «شریرانه» ایران در افغانستان شدت یافته که این موضوع تهدیدی برای نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در این کشور است.

در همین حال، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، گفته است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی «ما اصلاً دنبال بهانه بودیم که اگر ایران را بمباران کنند اسرائیل را بزنیم».

رادیو فردا