به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۸

گزارشگران بدون مرز برای حفظ جان روح‌الله زم ابراز نگرانی کرد

روح الله زم 
سازمان گزارشگران بدون مرز، در اطلاعیه‌ای که روز جمعه ۲۵ بهمن‌/١۴ فوریه روی ‌سایت این سازمان مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها قرار گرفته است، در باره اتهمات و شیوه محاکمه روح‌الله زم، بنیانگذار و مدیر سابق سایت "آمدنیوز" که از ١۰ فوریه در تهران آغاز شده است، ابراز نگرانی کرده  و درباره حفظ جان او هشدار داده است. گزارشگران بدون مرز در این اطلاعیه اعلام کرده است که برخی از اتهامات وارده علیه روح‌الله زم طبق قوانین اسلامی مجازات اعدام دارند.

رضا معینی، مدیر منطقه ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز با توجه به خطری که در ایران  جان روح‌الله زم را تهدید می کند، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی؛ سونگ فیل هونگ، رئیس کارگروه بازداشت های خودسرانه سازمان ملل و جاوید رحمان ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را فرا خوانده که به سرعت در باره این پرونده مداخله کنند."

 در اطلاعیه  سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین آمده است که روح‌الله زم ، یک شخصیت جنجالی است و بر أساس بعضی منابع  گفته می شود که در چندین نوبت توسط سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای انتشار اطلاعات دروغین اغوا شده و مورد استفاده قرار گرفته است، اما نباید فراموش کرد که سایت آمد نیوز همچنین بارها اقدام به افشاگری هایی علیه رژیم و رهبر آن علی خامنه کرده است. در جریان اعتراضات بزرگ دسامبر سال ۲۰١۷، این سایت نزدیک به ۴‚۱ میلیون مشترک داشته است.

گزارشگران بدون مرز در این اطلاعیه می نویسد:

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم به صورت غیرعلنی و با ۱۷ عنوان اتهام بسیار سنگین روز دوشنبه برگزار شد.

"جاسوسی برای سرویس‌های امنیتی خارجی"، "همکاری با دولت متخاصم، "مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده"، ‌"افساد فی‌الأرض"، "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی"، "مشارکت در  شورش و تحریک مردم به جنگ و کشتار"، تحریک نیروهای مسلح به "عصیان،‌ فرار،‌ تسلیم و یا عدم اجرای وظایف نظامی"،‌ "فعالیت تبلیغی"علیه نظام و "توهین" به رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله اتهاماتی است که در این پرونده به روح‌الله زم نسبت داده شده است.

این سازمان مدافع آزادی رسانه ها و مطبوعات همچنین به سابقه حقوق بشری قاضی صلواتی، رئیس دادگاه روح‌الله زم اشاره کرده و او را یکی از بدترین "جلادان" روزنامه‌نگاران در ایران خوانده است.

رادیو بین المللی فرانسه