به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۸

اصرار تهران بر نگه داشتن جعبه سیاه هواپیما در عین ناتوانی از خوانش آن

دست دادن جاستین ترودو با محمدجواد ظریف باعث انتقاد از نخست وزیر کانادا شده است
در تازه‌ترین مصاحبه خود، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، بار دیگر تاکید می‌کند که جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی از ایران خارج نخواهد شد. آقای ظریف در عین حال همچون چند مقام دیگر ایرانی اذعان کرده است که ایران اصلا توانایی خوانش و تجزیه و تحلیل محتویات جعبه سیاه را ندارد.

وزیر خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است در این مصاحبه با تلویزیون آمریکایی ان‌بی‌سی در روز جمعه،‌ ۲۵ بهمن‌ماه، می‌گوید: «ما بیش از هر کسی می‌خواهیم از محتوای جعبه سیاه مطلع شویم، چون هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم.»

آقای ظریف در عین حال به سوالی از طرف خبرنگار ان‌بی‌سی طوری پاسخ می‌دهد که گویی مقصر ادامه بی‌اطلاعی از محتویات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نه ایران، بلکه کشورهایی هستند که دانش و نرم‌افزار آن را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند.

او می‌گوید که جعبه سیاه «در دسترس همه هست، از جمله آمریکا»، اما «کسی به ما اطلاعات لازم را نمی‌دهد، حق ملی ماست که بدانیم».

هواپیمای خط هوایی اوکراین در مسیر تهران به کی‌یف روز ۱۸ دی‌ماه گذشته توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما از جمله ده‌ها ایرانی‌کانادایی کشته شدند.

از آن زمان تاکنون اوکراین و کانادا بارها خواستار ارسال جعبه سیاه به خارج از ایران شده‌اند، اما مقام‌های ایران می‌گویند برنامه‌ای برای این کار ندارند.

این در حالی است که در روزهای آغازین افشای عمل سپاه پاسداران در سرنگون کردن این هواپیما مقام‌ها در تهران اعلام کردند که جعبه سیاه را با کمال میل در اختیار کارشناسان خارجی قرار خواهند داد، اما چند روز بعد موضع خود را تغییر دادند.

هنوز مشخص نیست که تهران چرا بر نگه داشتن جعبه سیاه این هواپیما اصرار دارد، در حالی که به اذعان مقامات جمهوری اسلامی از جمله وزیر خارجه در روز جمعه کارشناسان ایرانی همچنان ناتوان از بازخوانی اطلاعات آن هستند.

پیشتر در روز دوم بهمن‌ماه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، گفته بود که تیم ایرانی بررسی سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در صورتی که در بازگشایی اطلاعات جعبه سیاه «دچار مشکل» شود، ممکن است از «امکانات دیگران» استفاده کند.

دفاع ترودو از دست دادن با ظریف

در همین حال روز جمعه عکس‌هایی هم از دست دادن نخست وزیر کانادا با وزیر خارجه ایران منتشر شد که به انتقاد از این مقام کانادایی در شبکه‌های اجتماعی انجامید و او را مجبور به پاسخگویی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری گلوبال‌نیوز کانادا، جاستین ترودو،‌ نخست وزیر، در حاشیه دیدار وزیر خارجه‌اش با همتای ایرانی یعنی آقای ظریف به آنها سری زده و با وزیر خارجه ایران دست داده است.

آقای ترودو در پاسخ به خبرنگاران درباره علت این دیدار و در پاسخ به انتقادات از خود گفت: «من به خانواده‌ها قول دادم که هر کاری از دستم برمی‌آید بکنم تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنند، تا تحقیقاتی کامل انجام شود و بفهمیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.»

آقای ترودو ادامه داد: «رفتم تا در صحبت با وزیر خارجه ایران تاکید کنم که چه قدر همکاری [در این زمینه] حائز اهمیت است.»

جاستین ترودو از کانادا و ولودیمیر زلنسکی از اوکراین تاکنون بارها در گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که لازم است اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما استخراج و بازخوانی شود.

منابع: ان‌بی‌سی نیوز، گلوبال‌نیوز، رادیوفردا/ ف. دو.