به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۹

الیوت آبرامز معمار اشغال عراق، فرستادۀ آمریکا در امور ایران شد

 الیوت آبرامز فرستادۀ آمریکا در امور ایران و ونزوئلا.

الیوت آبرامز دیپلمات آمریکایی که از او به عنوان معمار اشغال عراق در سال ٢٠٠٣ نام می برند با حفظ سمت فرستادۀ آمریکا در امور ایران شد و در مقام جدید جای بریان هوک را گرفت. الیوت آبرامز در عین حال فرستادۀ ویژه آمریکا در امور ونزوئلا مهمترین متحد جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین است. انتصاب او چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند جهت گیری کل سیاست خارجی این  کشور را آنهم نه فقط در قبال ایران تغییر بدهد.

به گفتۀ کارشناسان انتخاب الیوت آبرامز گویای این است که دولت کنونی آمریکا امیدی به رهیافت دیپلماتیک برای حل بحران مناسبات خود با تهران ندارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا با اعلام این جانشینی افزود که بریان هوک به منظور فعالیت در بخش خصوصی از مقام خود به عنوان فرستادۀ پیشین آمریکا در امور ایران استعفاء داده است. مایک پمپئو ضمن تشکر از خدمات بریان هوک گفت که او نقش مهمی در مبادلۀ زندانیان میان ایران و آمریکا ایفاء کرد.

انتخاب الیوت آبرامز به عنوان فرستادۀ آمریکا در امور ایران همزمان است با تلاش های واشنگتن برای تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران که البته با مخالفت روسیه و چین روبرو است. قرار است دولت آمریکا قطعنامۀ خود را برای تمدید این تحریم ها هفتۀ آینده تسلیم شورای امنیت کند. وزیر امور خارجۀ آمریکا گفته است که در صورت وتوی این قطعنامه از سوی روسیه و چین، ایالات متحد آمریکا "همۀ تدابیر لازم را جهت جلوگیری از لغو تحریم های سازمان ملل علیه ایران اتخاذ خواهد کرد."

نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل، دیروز پنجشنبه ششم ژوئیه، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را نخستین حامی تروریسم در جهان توصیف کرد و افزود که اگر روسیه و چین بخواهند مانع از تمدید تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران بشوند، آنها نیز به شرکای نخستین حامی تروریسم در جهان بدل خواهند شد. نمایندۀ سازمان ملل سپس افزود که جمهوری اسلامی ایران "تنها آشوب و جنگ در خارج از مرزهای خود می پراکند و به همین خاطر باید آن را منزوی کرد."  

الیوت آبرامز دیپلماتی کارکشته در دولت آمریکا دست کم از دورۀ رونالد ریگان است. او در دورۀ ریگان چهرۀ مرکزی جنجال معروف "ایران کنترا" بود که طی آن دولت ریگان مخفیانه به حکومت اسلامی ایران سلاح فروخت و سود حاصله از آن را صرف گروه های راست شورشی مخالف حکومت چپگرای نیکاراگوئه کرد. در آن زمان کنگرۀ آمریکا الیوت آبرامز را به جرم پنهان نگاه داشتن اخبار و اطلاعات محکوم کرد، اما، جورج بوش پدر پس از روی کار آمدن وی را در سال ١٩٩٢ عفو نمود. اکنون به نظر می رسد که سیاست تهاجمی نئومحافظه کاران آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در انتخاب الیوت آبرامز به عنوان فرستادۀ آمریکا در امور ایران ایفا کرده است.

رادیو بین المللی فرانسه