به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۴، ۱۴۰۰

معاون وزیر دفاع اسرائیل درباره صدای انفجار در نطنز:

  از یک مرد نمی‌پرسیم که در شب چه کرد

لون شوستر معاون وزیر دفاع اسرائیل

ایران اینترنشنال - الون شوستر معاون وزیر دفاع اسرائیل از اظهارنظر مستقیم درباره منشاء صدای انفجار اخیر در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز خودداری کرد و گفت: «ما از یک مرد نمی‌پرسیم که در شب چه کرد، اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا انگیزه‌های جهانی را با ابزارهای دیپلماتیک تغییر دهیم.»

معاون وزیر دفاع و نماینده پارلمان اسرائیل از حزب «آبی و سفید» روز یکشنبه ۱۴ آذر به یک رادیو اسرائیلی گفت: «چه چیزی به نطنز اصابت کرد؟ من نمی‌توانم بگویم.»


او با این حال ایران را «یک مشکل برای کل جهان و نه فقط دولت اسرائیل» دانست و تاکید کرد: «ما وظیفه داریم در قبال سرنوشت فرزندان و نوه‌های خود شجاع و مسئول باشیم.»


معاون وزیر دفاع اسرائیل ادامه داد: «ما در گذشته علیه دشمنان خود از زور استفاده کرده‌ایم و متقاعد شده‌ایم که در شرایط وخیم، نیاز به اقدام با استفاده از ابزارهای نظامی وجود دارد.»


شوستر همچنین با ابزار امیدواری نسبت به بسیج شدن «همه جهان برای این ماموریت»، گفت: «برای این کار، ما مبلغ قابل توجهی را برای افزایش آمادگی خود اختصاص دادیم.»


اسرائیل به تازگی بودجه‌ای بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار را برای آماده‌سازی ارتش خود در زمینه حمله احتمالی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته است.


در حالی که بخشی از تاسیسات اتمی ایران در زیرزمین قرار دارد، این بودجه شامل انوع مختلف پهپادهای جمع‌آوری اطلاعات و تسلیحات منحصر به فرد مورد نیاز برای چنین حمله‌ای است.


شامگاه شنبه، در پی شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در آسمان نطنز، فرمانده پدافند هوایی این منطقه اعلام کرد: «یکی از سامانه‌های موشکی منطقه آزمایش شده و جای هیچ گونه نگرانی نیست.»


این در حالی است که خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، علت این انفجار را بر اساس شنیده‌های غیررسمی خبرنگار خود، «انهدام یک پهپاد ناشناس» گزارش کرد.


شنیده شدن صدای انفجار در تاسیسات نظنز در حالی است که دور جدید مذاکرات اتمی بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در وین بدون نتیجه به پایان رسید.


همزمان با نگرانی کشورهای غربی درباره رفتار ایران در این مذاکرات، داوید برنه‌عا رییس موساد روز یکشنبه برای مذاکره با مقام‌‌های آمریکایی درباره ایران راهی واشینگتن شد.