به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۱۶، ۱۴۰۰

نظرسنجی «رادیو زمانه» درباره سناریوهای محتمل پس از مرگ خامنه‌ای

در این نظرسنجی پرسش‌های متعددی از این جمله مطرح شد: آیا رهبری نظام و نهادهای مرتبط با ولایت فقیه پس از مرگ خامنه‌ای به پسرش مجتبی واگذار خواهند شد؟

 وبسایت «رادیو زمانه»، در یک نظرسنجی، سناریوهای مربوط به آینده رژیم ایران پس از مرگ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.

در این نظرسنجی، پرسش‌های متعددی از این جمله مطرح شد: «آیا رهبری نظام و نهادهای مرتبط با ولایت فقیه بعد از مرگ خامنه‌ای به پسرش مجتبی واگذار خواهند شد یا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کنونی، وارث آن‌ها خواهد بود؟ آیا دوران گذار پس از خامنه‌ای، تنش‌آلود خواهد بود؟»

این پرسش‌ها همزمان با بروز تحولی آشکار در محتوای شعارهای سر داده شده از سوی تظاهرکنندگان ایران در تجمعات مطرح شده است. چراکه در گذشته، از تعرض به شخص خامنه‌ای در شعارها خودداری می‌شد اما پس از تظاهرات آبان 98 در پی افزایش ناگهانی بهای بنزین و سخنان خامنه‌ای که خواهان احیای کمیته‌های انقلاب در شهرها و ایجاد شبه‌نظامیان طرفدار برای سرکوب هرگونه تظاهرات بود، دگرگونی بنیادین و سریعی در شعارها به وجود آمد و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» بر سر زبان‌ها افتاد.

بر اساس مطالعات و گزارش‌ها، این شعار به صورت شعار اساسی اعتراضات درآمده و از سوی همه تظاهرکنندگان و بویژه اعتراضات به بی‌آبی در هفته‌های گذشته سرداده شد که در اهواز و استان‌های چهارمحال بختیاری ، لرستان و أصفهان علیه سیاست‌های آبی رژیم در ساختن سد و برگرداندن مسیر رودخانه‌ها برپا شد.

جانشین خامنه‌ای کیست؟

بر اساس نظرسنجی رادیو زمانه که در فاصله 9 تا 19 نوامبر 2021 اجرا و 1877 نفر را شامل شد که 61% این تعداد در ایران بودند و 39% آن‌ها در خارج ازکشور بسر می‌برند، 36.5% نمونه‌های آماری، مجتبی خامنه‌ای را جانشین محتمل پدرش دانستند در حالی که به نظر 23% از نمونه‌ها، ابراهیم رئیسی، جانشین خامنه‌ای خواهد بود.

پیش‌بینی ناآرامی

در حالی که 47.5 درصد گفته‌اند، مرگ خامنه‌ای با موجی از اعتراضات خیابانی همراه خواهد بود، 36.5 درصد بر این باورند که با مرگ رهبر جمهوری اسلامی اتفاق مهمی رخ نخواهد داد.

اکثریت قریب به اتفاق مشارکت کنندگان در این نظر سنجی بر این باور بودند که سپاه پاسداران ایران در مرحله گذار پس از مرگ خامنه‌ای، بازیگر اصلی خواهد بود، در حالی که تنها 5 درصد پاسخ دادند که رهبری آینده نظام، بر مبنای شورایی (شورای فقیهان به جای ولی فقیه) اداره خواهد شد.

دیگر پیش‌بینی‌ها

به نظر برخی نمونه‌های آماری، یکی از روحانیون نزدیک به خامنه‌ای، رهبر آینده خواهد بود، در حالی که جمعی 

دیگر از آن‌ها گفتند «رهبر ممکن است یک روحانی جوان، گمنام و ظاهراً اصلاح‌طلب و وفادار به سپاه، مجتبی  و روسیه باشد.»