به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۵، ۱۴۰۰

تناقض‌گویی ایران درباره انفجار در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز

 

 خبرگزاری ایسنا: همزمان با شنیده شدن صدای انفجار نور شدیدی در آسمان نطنز مشاهده شد

در روایت‌هایی متناقض رسانه‌های رسمی ایران شنیده شدن صدای انفجار بزرگ و مشاهده شدن نور شدیدی در آسمان نطنز که بخشی از تاسیسات هسته‌ای این کشور در آن قرار دارد را گزارش کردند.

خبرگزاری رسمی ایران ایرنا نوشت که انفجار در فاصله 20 کیلومتری از تاسیسات نطنز رخ داده است. در حالی که منابع نزدیک به سپاه پاسداران ایران تاکید کرده‌اند به تاسیسات هسته‌ای نطنز آسیبی نرسیده و سامانه پدافندی یک پهپاد را در نزدیکی این تاسیسات هسته‌ای سرنگون کرده است.


از سویی تلویزیون ایران وقوع انفجار را ناشی از شلیک آزمایشی موشک در واکنش سریع به هر گونه حمله احتمالی عنوان کرد.


خبرگزاری «دانشجو» وابسته به جناح اصول‌گرا به نقل از منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار و همزمان با آن رؤیت دود و نور شدید در آسمان تاسیسات هسته‌ای نطنز که در استان اصفهان در مرکز ایران قرار دارد، خبر داد.


صدا و سیمای ایران به نقل از فرمانده یگان‌های پدافندی منطقه نطنز و همچنین گفت‌وگو با سخنگوی ارتش ایران اعلام کرد که ساعتی پیش برای ارزیابی واکنش سامانه پدافندی منطقه نطنز، آزمایش موشکی در هماهنگی با شبکه یکپارچه پدافندی کشور انجام شد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.


شایان ذکر است سایت نطنز که از مهمترین تاسیسات هسته‌ای ایران به شمار می‌رود و فعالیت‌های غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در آن انجام می‌شود بارها مورد حمله قرار گرفته است.


در آخرین مورد از این حملات، این تاسیسات هسته‌ای در ماه آوریل گذشته مورد حمله قرار گرفت که ایران اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرد.


پیشتر داوید برنعه، رئیس «موساد»، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل گفت که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و این تعهدی است که اسرائیل به آن پایبند خواهد ماند.


نشریه اسرائیلی «جوئیش کرانیکل» پنج‌شنبه 2 دسامبر با انتشار سخنان برنعه مدعی شده که خرابکاری در یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین تاسیسات اتمی ایران، کار موساد بوده و این عملیات از طریق استخدام گروهی از دانشمندان هسته‌ای ایران انجام شده‌ است.


جوئیش کرانیکل نوشت، موساد با استخدام 10 دانشمند هسته‌ای ایران توانست در کمتر از دو سال، «سه طرح خرابکاری» در سایت‌های اتمی ایران را اجرایی کند که در خود اسرائیل نیز «هزاران کارشناس و نیروی فنی» در این عملیات سهیم بودند.

العربیه